Kod | FIL-SL |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Instytut Filozofii |
Kierunek studiów | Filozofia |
Forma studiów | Stacjonarne |
Poziom kształcenia | Pierwszego stopnia |
Profil studiów | ogólnoakademicki |
Języki wykładowe | polski |
Minimalna liczba studentów | 20 |
Limit miejsc | 40 |
Czas trwania | 6 semestrów (3 lata) |
Adres komisji rekrutacyjnej | rekrutacja@ignatianum.edu.pl |
Godziny otwarcia sekretariatu | https://ignatianum.edu.pl/kontakt-cos |
Adres WWW | http://www.ignatianum.edu.pl/rekrutacja |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
Informacje o kierunku
- Studia prowadzone są w Instytucie Filozofii na Wydziale Filozoficznym
- Program studiów
- Zajęcia prowadzone od poniedziałku do piątku
- Opłata rekrutacyjna wynosi 85 zł
- Czesne: studia bezpłatne
Przydatne informacje
Opis kierunku
Absolwentka/absolwent pierwszego stopnia filozofii posiada uporządkowaną i zoperacjonalizowaną wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień historii filozofii, logiki, metodologii, metafizyki, epistemologii, filozofii człowieka, etyki, filozofii społeczno-politycznej, filozofii religii i filozofii przyrody. Posiada również pogłębioną znajomość filozofii chrześcijańskiej, a także filozofii rozwijanej przez polskich myślicieli.
W trakcie studiów absolwentka/absolwent nabywa umiejętności: formułowania, analizy i rozwiązywania problemów, analizy i interpretowania różnego rodzaju tekstów (także w języku angielskim), zdolność aktywnego słuchania, krytycznego osądu odbieranych treści oraz dostosowania argumentacji do rozmówcy. Potrafi racjonalnie wyartykułować podobieństwa i różnice w poglądach, dostrzec mocne i słabe strony stanowiska własnego i innych osób, uszanować pluralizm poglądów i bronić własnych poglądów, nie ulegając dogmatyzmowi. Ponadto posiada takie predyspozycje, jak: roztropność (umiejętność zastosowania wiedzy do analizy i interpretacji konkretnej sytuacji), spójność wewnętrzna (zgodność pomiędzy wartościami deklarowanymi a realizowanymi) dotycząca działań profesjonalnych oraz umiejętność kreowania atrakcyjnej wizji zmian. Absolwentka / absolwent filozofii UIK w życiu stara się kierować zasadami humanizmu, szczególnie w jego wymiarze chrześcijańskim, opierając się na wartościach i pogłębionej znajomości natury człowieka.
Absolwentka/absolwent potrafi myśleć, mówić i pisać w sposób racjonalny i logicznie zdyscyplinowany o fundamentalnych kwestiach. Jest w stanie dopasować swój styl komunikacji do potrzeb i wrażliwości odbiorcy, umiejętnie prowadzić merytoryczne dyskusje, dostrzegać, poza kwestiami merytorycznymi danego zagadnienia czy problemu, jego wymiar aksjologiczny. Absolwenci są świadomi obecności wartości, w szczególności wartości chrześcijańskich w zjawiskach współczesnej kultury. Są w stanie zidentyfikować, zinterpretować i odpowiednio zareagować na naruszenia wartości, potrafią wydać i właściwie uzasadnić określony sąd normatywny dotyczący danej sytuacji.
Absolwentka/absolwent pierwszego stopnia filozofii UIK posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje pozwalające jej/mu na inspirowanie i przekonywanie innych do zmiany i podejmowania wyzwań. Są w stanie motywować innych i samą/samego siebie do przekraczania swoich możliwości, ciągłego rozwoju oraz wysokiego zaangażowania w wykonywane działania. Absolwenci potrafią przygotować, planować i organizować pracę intelektualną lub projekt badawczy, organizować zespół i mu przewodzić w rozwiązywaniu postawionych problemów, prezentować wyniki badań w formie ustnej oraz na piśmie. Znają i przestrzegają zasad prawa autorskiego i etyki publikacyjnej.
Absolwenci pierwszego stopnia filozofii w UIK są dobrze przygotowani do pełnienia wielu ról społecznych oraz do elastycznego kształtowania własnej kariery zawodowej. Mogą ją rozwijać w organizacja komercyjnych, szczególnie wymagających wysokich kompetencji komunikacyjnych i analitycznych, mogą zaangażować się w pracę na rzecz społeczności lokalnej i globalnej w organizacjach NGO, dzięki umiejętności dostrzegania aksjologicznego wymiaru rzeczywistości są zdolni funkcjonować w pluralistycznym i intelektualnie wymagającym otoczeniu. Są także przygotowani do podjęcia studiów na wyższych poziomach, gdzie będzie mógł zdobyć pogłębioną wiedzę na tematy związane z wybranym kierunkiem studiów.
Zakres kształcenia
Rekrutacja na studia w UIK odbywa się na kierunek. Wyboru zakresu dokonuje się w trakcie trwania studiów, w określonych przez Instytut terminach i zasadach.
Zakresy kształcenia:
Etyka i coaching |
Filozofia, chrześcijaństwo i kultura współczesna |
Student może wybrać na 2 i 4 semestrze dodatkowo płatny moduł swobodnego wyboru: "Przygotowanie nauczycielskie do prowadzenia zajęć z etyki w szkołach podstawowych i średnich",(jeśli zbierze się minimum 10 chętnych studentów z I i II stopnia).
Wybór zakresu kształcenia
Wybór zakresu kształcenia na Wydziale Filozoficznym
Sylwetka absolwenta
Absolwent zakresu kształcenia: Etyka i coaching oraz Filozofia, chrześcijańśtwo i kultura współczesna
Absolwenci pierwszego stopnia kierunku filozofia są przygotowani do aktywnego poszukiwania pracy i elastycznego dostosowania się do rynku pracy. Mogą podejmować pracę w centrach usługowych dla biznesu; dzięki zdolnościom komunikacyjnym i kompetencji językowej są w stanie współpracować z firmami polskimi i zagranicznymi. Nabyte umiejętności analityczne mogą być wykorzystywane na stanowiskach wymagających analizowania dużej ilości danych. Ponadto są także przygotowani do pracy w ramach NGO oraz w ramach wolnych zawodów.
Absolwenci potrafią przedstawić atrakcyjną wizję zmian, inspirować, motywować i przekonywać innych i samych siebie do ciągłego rozwoju oraz wysokiego zaangażowania w wykonywane działania. Z tych powodów są dobrze przygotowani do pełnienia wielu ról społecznych oraz do elastycznego kształtowania własnej kariery zawodowej. Po uzyskaniu odpowiednich uprawnień potrafią realizować zadania na stanowiskach wymagających wysokich kompetencji komunikacyjnych i analitycznych oraz w pluralistycznym otoczeniu (np. dziennikarz, nauczyciel etyki i filozofii, pracownik promocji i PR, doradca, rzecznik, mediator, negocjator, koordynator projektów). Mogą zaangażować się w pracę na rzecz społeczności lokalnej i globalnej w organizacjach i instytucjach (np. prowadzący szkolenia, twórca wizji i strategii, koordynator projektów, pracownik HR, coach). Są także dobrze przygotowani do podjęcia studiów na wyższych poziomach kształcenia.
Możliwa kariera zawodowa:
- Specjalista ds. obsługi klienta krajowego/zagranicznego;
- Team leader;
- Specjalista do spraw rozwoju osobistego;
- Specjalista do spraw komunikacji i mediacji;
- Koordynator projektów polskich i zagranicznych;
- Specjalista do spraw strategii reklamowej;
- Copywriter.
Zasady kwalifikacji
EGZAMIN MATURALNY (TZW. "NOWA MATURA")
W postępowaniu kwalifikacyjnym na studia pierwszego stopnia oraz jednolite studia magisterskie na każdy kierunek studiów, z wyjątkiem kierunku studiów filologia angielska, brane są pod uwagę trzy przedmioty. Punkty rankingowe są obliczane według poniższego wzoru:
Pr= P1xWp+P2xWp+P3xWp
Pr – punkty rankingowe
P1- wynik uzyskany z egzaminu pisemnego z języka polskiego na poziomie podstawowym lub rozszerzonym
P2 - wynik uzyskany z egzaminu pisemnego z języka nowożytnego na poziomie podstawowym lub rozszerzonym
P3 – wynik uzyskany z egzaminu pisemnego z jednego wybranego spośród listy przedmiotów na poziomie podstawowym lub rozszerzonym
Lista przedmiotów: Matematyka/ Biologia/ Chemia/ Filozofia/ Fizyka/ Geografia/ Historia/ Historia muzyki/ Historia sztuki/ Informatyka/ Język łaciński i kultura antyczna/ Język mniejszości narodowej/ Język regionalny/ Wiedza o społeczeństwie/Fizyka z astronomią/Wiedza o tańcu/ Filozofia/ Język mniejszości etnicznej/ Język regionalny/ Język kaszubski
Wp – współczynnik przeliczeniowy punktów procentowych na punkty rankingowe:
- 0,1 - poziom podstawowy, np. 70% x 0,1 = 7 Pr
- 0,15 –poziom rozszerzony, np. 70% x 0,15 = 10,5 Pr
- 0,2 – matura dwujęzyczna, np. 70% x 0,2 = 14 Pr
Szczegółowe warunki rekrutacji dostępne tutaj.
EGZAMIN DOJRZAŁOŚCI (TZW. "STARA MATURA")
W przypadku kandydatów (z wyjątkiem kandydatów na kierunku filologia angielska), którzy z przedmiotów objętych postępowaniem kwalifikacyjnym zdawali egzamin dojrzałości uwzględnia się wyniki z części pisemnej egzaminu dojrzałości z następujących przedmiotów: języka polskiego, języka obcego i trzeciego przedmiotu. W przypadku braku oceny z trzeciego przedmiotu z części pisemnej egzaminu dojrzałości należy wziąć pod uwagę ocenę z części ustnej. W przypadku braku oceny z języka obcego z części pisemnej egzaminu dojrzałości należy wziąć pod uwagę ocenę z części ustnej. W przypadku gdy kandydat nie zdawał na egzaminie języka obcego nowożytnego otrzymuje z tego przedmiotu 0 pkt rankingowych, ale jest dopuszczony do postępowania kwalifikacyjneg. Punkty rankingowe są obliczane według poniższego wzoru:
Pr= P1xWp+P2xWp+P3xWp
Pr – punkty rankingowe
P1- wynik uzyskany z egzaminu pisemnego z języka polskiego przeliczonego na punkty procentowe zgodnie z poniższą tabelą,
P2 - wynik uzyskany z egzaminu pisemnego z języka obcego, w przypadku braku oceny z języka obcego z części pisemnej należy wziąć pod uwagę ocenę z części ustnej, przeliczonego na punkty procentowe zgodnie z poniższą tabelą,
P3 – wynik uzyskany z egzaminu pisemnego z trzeciego przedmiotu, w przypadku braku oceny z trzeciego przedmiotu z części pisemnej należy wziąć pod uwagę ocenę z części ustnej, przeliczonego na punkty procentowe zgodnie z poniższą tabelą.
Ocena (skala od 1 - 6) |
Punkty procentowe |
Ocena (skala od 2 - 5) |
Punkty procentowe |
dopuszczająca (2) |
30% |
- |
- |
dostateczna (3) |
50% |
dostateczna (3) |
50% |
dobra (4) |
70% |
dobra (4) |
75% |
bardzo dobra (5) |
90% |
bardzo dobra (5) |
100% |
celująca (6) |
100% |
- |
- |
Wp – współczynnik przeliczeniowy punktów procentowych na punkty rankingowe:
- 0,15 - punkty procentowe przeliczone z wyników z każdego przedmiotu zdanego na egzaminie dojrzałości, np. 70% x 0,15 = 10,5 Pr
- 0,2 – matura dwujęzyczna, np. 70% x 0,2 = 14 Pr
Szczegółowe warunki rekrutacji dostępne tutaj.
MATURA ZAGRANICZNA, MATURA IB, MATURA EB
W przypadku kandydatów, którzy uzyskali świadectwo maturalne poza granicami Polski (poza kandydatami na filologie angielską) w postępowaniu kwalifikacyjnym na studia pierwszego stopnia oraz jednolite studia magisterskie na każdy kierunek studiów, brane są pod uwagę trzy przedmioty, tj. język urzędowy kraju, w którym kandydat ukończył szkołę średnią, język obcy nowożytny oraz trzeci przedmiot do wyboru spośród przedmiotów zdawanych na maturze europejskiej, maturze zagranicznej lub egzaminie zagranicznym. W przypadku gdy egzamin maturalny nie obejmował danego przedmiotu, pod uwagę brana jest ocena z klasyfikacji końcowej (ukończenia szkoły średniej) spośród przedmiotów wskazanych w postępowaniu kwalifikacyjnym (dotyczy tylko matury zagranicznej). Punkty rankingowe są obliczane według poniższego wzoru:
Pr= P1xWp+P2xWp+P3xWp
Pr – punkty rankingowe
P1- wynik uzyskany z egzaminu z języka urzędowego* przeliczonego na punkty procentowe zgodnie z Zasadami przeliczania matury IB, matury EB oraz matur zagranicznych wg. krajów,
P2 - wynik uzyskany z egzaminu z języka obcego nowożytniego*, przeliczonego na punkty procentowe zgodnie z Zasadami przeliczania matury IB, matury EB oraz matur zagranicznych wg. krajów,
P3 – wynik uzyskany z egzaminu z trzeciego przedmiotu*, przeliczonego na punkty procentowe zgodnie z Zasadami przeliczania matury IB, matury EB oraz matur zagranicznych wg. krajów.
*W przypadku gdy egzamin maturalny nie obejmował danego przedmiotu, pod uwagę brana jest ocena z klasyfikacji końcowej (ukończenia szkoły średniej) spośród przedmiotów wskazanych w postępowaniu kwalifikacyjnym (dotyczy tylko matury zagranicznej)
Wp – współczynnik przeliczeniowy punktów procentowych na punkty rankingowe:
• 0,1 - poziom podstawowy, np. 70% x 0,1 = 7 Pr
• 0,15 –poziom rozszerzony, np. 70% x 0,15 = 10,5 Pr
Szczegółowe warunki rekrutacji dostępne tutaj.