I stopień i jednolite studia magisterskie 2024/2025

zmień rekrutację anuluj wybór

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

Kulturoznawstwo

Szczegóły
Kod KUL-SL
Jednostka organizacyjna Instytut Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa
Kierunek studiów Kulturoznawstwo
Forma studiów Stacjonarne
Poziom kształcenia Pierwszego stopnia
Profil studiów ogólnoakademicki
Języki wykładowe polski
Minimalna liczba studentów 20
Limit miejsc 60
Czas trwania 6 semestrów (3 lata)
Adres komisji rekrutacyjnej rekrutacja@ignatianum.edu.pl
Godziny otwarcia sekretariatu https://ignatianum.edu.pl/kontakt-cos
Adres WWW http://www.ignatianum.edu.pl/rekrutacja
Wymagany dokument
  • Matura lub dokument równoważny
  Zadaj pytanie
Obecnie nie trwają zapisy.

(pokaż minione tury)

Informacje o kierunku

  • Studia są prowadzone w Instytucie Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa na Wydziale Filozoficznym
  • Program studiów
  • Zajęcia prowadzone od poniedziałku do piątku (część zajęć prowadzona jest w trybie hybrydowym, część - online, a część - stacjonarnie, w siedzibie uczelni)
  • Opłata rekrutacyjna wynosi 85 zł
  • Czesne: studia bezpłatne

Przydatne informacje

Opis kierunku

Studia kulturoznawcze to nie tylko nauka o przeszłości i teraźniejszości kultury, ale także tworzenie jej przyszłości! Jeśli interesujesz się mediami, sztuką, nowymi technologiami i ich wpływem na społeczeństwo, to ten kierunek jest dla Ciebie. Dzięki niemu rozwiniesz umiejętności niezbędne w dynamicznym środowisku zawodowym, nauczysz się dobrej organizacji zadań, krytycznego myślenia, efektywnej komunikacji oraz pracy zespołowej. Rozwijaj swoją kreatywność i dołącz do grona osób, które aktywnie kształtują współczesny świat kultury.

Dlaczego warto?

  • Solidne wykształcenie humanistyczne, czyli lepsze rozumienie czło-wieka i społeczeństwa, kultury i historii oraz jasne i precyzyjne formu-łowanie myśli;
  • Rozwój kompetencji przyszłości, które pomogą odnaleźć się zarów-no w instytucjach kultury, jak i w kreatywnych sektorach gospodarki cy-frowej;
  • Nowoczesne zaplecze technologiczne w postaci profesjonalnie wypo-sażonego studia radiowego i telewizyjnego;
  • W programie studiów twórcze warsztaty multimedialne, które po-zwolą poznać nowoczesne narzędzia do produkcji treści, takie jak wideo, podcasty, animacje czy projekty interaktywne, co umożliwi ekspresję w cyfrowej przestrzeni kultury;
  • Akademickie radio Stacja 4 – otwarte na twoją wizję i pomysły.

 

Kulturoznawstwo

Poznaj i naucz się rozumieć otaczający Cię świat!

Kultura to przyszłość – bądź jej częścią!

 

Zakres kształcenia

Rekrutacja na studia w UIK odbywa się na kierunek. Wyboru zakresu dokonuje się w trakcie trwania studiów, w określonych przez Instytut terminach i zasadach.  

Zakresy kształcenia:

Cyberkultura i media

Kultura kreatywna: sztuka, dziedzictwo i media

Wybór zakresu kształcenia

Wybór zakresu kształcenia na Wydziale Filozoficznym

Sylwetka absolwenta

Czego się nauczysz?

Podczas studiów zdobędziesz wszechstronną wiedzę o kulturze – od jej historycznych fundamentów po najnowsze trendy, takie jak cyberkultura, czy wpływ sztucznej inteligencji na społeczeństwo.

Oprócz tego:

  • nauczysz się analizować i interpretować zjawiska kulturowe łącząc tradycyjne podejście do badania kultury z nowoczesnymi metodami analizy i interpretacji, co pozwala zrozumieć zarówno źródła kultury, jak i jej współczesne przeobrażenia;
  • rozwiniesz umiejętności skutecznej komunikacji i argumentacji, umiejętności prezentacji oraz tworzenia atrakcyjnych narracji i storytellingu, dzięki czemu zyskasz pewność siebie i kompetencje niezbędne w publicznych wystąpieniach, w debacie publicznej i pracy z mediami;
  • dowiesz się, jak wykorzystywać nowe media i efektywnie komunikować się w mediach społecznościowych;
  • zdobędziesz umiejętność krytycznego podejścia do współczesnych technologii i ich wpływu na kulturę, zrozumiesz też, jak algorytmy kształtują współczesną kulturę i sztukę;
  • zyskasz solidne podstawy wiedzy na temat upowszechniania kultury, metod i warunków animacji życia kulturalnego, zarządzania instytucja-mi kultury i artystycznymi oraz sposobami ich funkcjonowania.
Absolwent zakresu kształcenia: Cyberkultura i media

Możliwa kariera zawodowa:

Absolwent tego zakresu może podjąć pracę:

  • w przemysłach kreatywnych, instytucjach kultury, organizacjach artystycznych i projektach związanych z cyfrową promocją dziedzictwa kulturowego,  a także w jednostkach mających swoją reprezentację w cyfrowym świecie;
  • w mediach internetowych: wydawnictwach, agencjach reklamowych, stowarzyszeniach społeczno-kulturalnych, działach promocji firm;
  • na stanowisku konsultanta przy projektowaniu aplikacji, przy tworzeniu scenariuszy gier cyfrowych i rozwijaniu treści interaktywnych;
  • w zespołach zajmujących się digitalizacją zasobów kultury i tworzeniem wirtualnych archiwów, muzeów czy wystaw multimedialnych;
  • w firmach technologicznych rozwijających narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, big data oraz rozwiązania dla sektora kultury i mediów;
  • jako specjalista ds. UX/UI w projektach z zakresu mediów cyfrowych, aplikacji i platform społecznościowych;
  • w działach edukacyjnych i szkoleniowych, tworząc programy e-learningowe oraz materiały interaktywne na potrzeby instytucji kulturalnych, edukacyjnych i biznesowych;
  • w start-upach technologicznych zajmujących się rozwojem nowych form narracji i interaktywności, takich jak storytelling cyfrowy, rozszerzona rzeczywistość (AR) i wirtualna rzeczywistość (VR);
  • w zespołach prowadzących badania internetowe, w projektach związanych z badaniem Internetu, sieci społecznościowych itp.;
  • w badaniach cyfrowych: w zespołach prowadzących analizy Internetu, sieci społecznościowych oraz projektów badawczych związanych z komunikacją w cyberprzestrzeni;
  • w agencjach reklamowych i marketingowych w zakresie opracowywania strategii promocyjnych w mediach cyfrowych.

Absolwent zakresu kształcenia: Kultura kreatywna: sztuka, dziedzictwo i media

Możliwa kariera zawodowa:

Absolwent tego zakresu może podjąć pracę:

  • w przemysłach kreatywnych, w instytucjach kultury, organizacjach artystycznych i projektach związanych z cyfrową promocją sztuki i dziedzictwa kulturowego, a także w jednostkach mających swoją reprezentację w cyfrowym świecie;
  • jako specjalista w obszarze kultury nowych mediów oraz kultury, której odbiór następuje przez narzędzia on-line;
  • przy promocji twórczości artystycznej, w tym także współpracując z artystami, instytucjami kultury czy galeriami sztuki;
  • w agencjach reklamy i PR;
  • w instytucjach zajmujących się ochroną i upowszechnianiem dziedzictwa kulturowego;
  • przy projektach związanych z digitalizacją dziedzictwa kulturowego czy projektowaniem treści multimedialnych;
  • w instytucjach i mediach zajmujących się przygotowywaniem recenzji wydarzeń artystycznych, w redakcjach wydawnictw i mediów podejmujących problematykę artystyczną oraz związaną z dziedzictwem kulturowym;
  • w muzeach i galeriach sztuki, jako specjalista ds. organizacji wystaw, promocji zbiorów, w tym przy współtworzeniu ekspozycji z wykorzystaniem technologii cyfrowych, takich jak wirtualne wystawy czy interaktywne przewodniki;
  • w instytucjach zajmujących się organizacją imprez, widowisk, wydarzeń artystycznych, teatralnych czy filmowych, opracowując strategie promocyjne i biznesowe oraz zajmując się logistyką wydarzeń; w roli animatorów i menedżerów widowisk, projektów artystycznych i kulturalnych;
  • w działalności związanej z dokumentowaniem wiedzy o kulturze, w zespołach badawczych, w archiwach lub przy projektach popularyzujących kulturę w mediach i przestrzeni cyfrowej.

 


Zasady kwalifikacji

EGZAMIN MATURALNY (TZW. "NOWA MATURA")

W postępowaniu kwalifikacyjnym na studia pierwszego stopnia oraz jednolite studia magisterskie na każdy kierunek studiów, z wyjątkiem kierunku studiów filologia angielska, brane są pod uwagę trzy przedmioty. Punkty rankingowe są obliczane według poniższego wzoru:

Pr= P1xWp+P2xWp+P3xWp

Pr – punkty rankingowe

P1-  wynik uzyskany z egzaminu pisemnego z języka polskiego na poziomie podstawowym lub rozszerzonym

P2 - wynik uzyskany z egzaminu pisemnego z języka nowożytnego na poziomie podstawowym lub rozszerzonym

P3 – wynik uzyskany z egzaminu pisemnego z jednego wybranego spośród listy przedmiotów na poziomie podstawowym lub rozszerzonym

Lista przedmiotów: Matematyka/ Biologia/ Chemia/ Filozofia/ Fizyka/ Geografia/ Historia/ Historia muzyki/ Historia sztuki/ Informatyka/ Język łaciński i kultura antyczna/ Język mniejszości narodowej/ Język regionalny/ Wiedza o społeczeństwie/Fizyka z astronomią/Wiedza o tańcu/ Filozofia/ Język mniejszości etnicznej/ Język regionalny/ Język kaszubski

Wp – współczynnik przeliczeniowy punktów procentowych na punkty rankingowe:

  • 0,1 - poziom podstawowy, np. 70% x 0,1 = 7 Pr
  • 0,15 –poziom rozszerzony, np. 70% x 0,15 = 10,5 Pr
  • 0,2 – matura dwujęzyczna, np. 70% x 0,2 = 14 Pr

Szczegółowe warunki rekrutacji dostępne tutaj.

EGZAMIN DOJRZAŁOŚCI (TZW. "STARA MATURA")

W przypadku kandydatów (z wyjątkiem kandydatów na kierunku filologia angielska), którzy z przedmiotów objętych postępowaniem kwalifikacyjnym zdawali egzamin dojrzałości uwzględnia się wyniki z części pisemnej egzaminu dojrzałości z następujących przedmiotów: języka polskiego, języka obcego i trzeciego przedmiotu. W przypadku braku oceny z trzeciego przedmiotu z części pisemnej egzaminu dojrzałości należy wziąć pod uwagę ocenę z części ustnej. W przypadku braku oceny z języka obcego z części pisemnej egzaminu dojrzałości należy wziąć pod uwagę ocenę z części ustnej. W przypadku gdy kandydat nie zdawał na egzaminie języka obcego nowożytnego otrzymuje z tego przedmiotu 0 pkt rankingowych, ale jest dopuszczony do postępowania kwalifikacyjneg. Punkty rankingowe są obliczane według poniższego wzoru:

Pr= P1xWp+P2xWp+P3xWp

Pr – punkty rankingowe

P1-  wynik uzyskany z egzaminu pisemnego z języka polskiego przeliczonego na punkty procentowe zgodnie z poniższą tabelą,

P2 - wynik uzyskany z egzaminu pisemnego z języka obcego, w przypadku braku oceny z języka obcego z części pisemnej należy wziąć pod uwagę ocenę z części ustnej, przeliczonego na punkty procentowe zgodnie z poniższą tabelą,

P3 – wynik uzyskany z egzaminu pisemnego z trzeciego przedmiotu,  w przypadku braku oceny z trzeciego przedmiotu z części pisemnej należy wziąć pod uwagę ocenę z części ustnej, przeliczonego na punkty procentowe zgodnie z poniższą tabelą.

Ocena (skala od 1 - 6)

Punkty procentowe

Ocena (skala od 2 - 5)

Punkty procentowe

dopuszczająca (2)

30%

-

-

dostateczna (3)

50%

dostateczna (3)

50%

dobra (4)

70%

dobra (4)

75%

bardzo dobra (5)

90%

bardzo dobra (5)

100%

celująca (6)

100%

-

-

Wp – współczynnik przeliczeniowy punktów procentowych na punkty rankingowe:

  • 0,15 - punkty procentowe przeliczone z wyników z każdego przedmiotu zdanego na egzaminie dojrzałości, np. 70% x 0,15 = 10,5 Pr
  • 0,2 – matura dwujęzyczna, np. 70% x 0,2 = 14 Pr

Szczegółowe warunki rekrutacji dostępne tutaj.

MATURA ZAGRANICZNA, MATURA IB, MATURA EB 

W przypadku kandydatów, którzy uzyskali świadectwo maturalne poza granicami Polski (poza kandydatami na filologie angielską) w postępowaniu kwalifikacyjnym na studia pierwszego stopnia oraz jednolite studia magisterskie na każdy kierunek studiów, brane są pod uwagę trzy przedmioty, tj. język urzędowy kraju, w którym kandydat ukończył szkołę średnią, język obcy nowożytny oraz trzeci przedmiot do wyboru spośród przedmiotów zdawanych na maturze europejskiej, maturze zagranicznej lub egzaminie zagranicznym. W przypadku gdy egzamin maturalny nie obejmował danego przedmiotu, pod uwagę brana jest ocena z klasyfikacji końcowej (ukończenia szkoły średniej) spośród przedmiotów wskazanych w postępowaniu kwalifikacyjnym (dotyczy tylko matury zagranicznej). Punkty rankingowe są obliczane według poniższego wzoru:

Pr= P1xWp+P2xWp+P3xWp

Pr – punkty rankingowe

P1-  wynik uzyskany z egzaminu z języka urzędowego* przeliczonego na punkty procentowe zgodnie z Zasadami przeliczania matury IB, matury EB oraz  matur zagranicznych wg. krajów,

P2 - wynik uzyskany z egzaminu z języka obcego nowożytniego*, przeliczonego na punkty procentowe zgodnie z Zasadami przeliczania matury IB, matury EB oraz  matur zagranicznych wg. krajów,

P3 – wynik uzyskany z egzaminu z trzeciego przedmiotu*, przeliczonego na punkty procentowe zgodnie z Zasadami przeliczania matury IB, matury EB oraz  matur zagranicznych wg. krajów.

*W przypadku gdy egzamin maturalny nie obejmował danego przedmiotu, pod uwagę brana jest ocena z klasyfikacji końcowej (ukończenia szkoły średniej) spośród przedmiotów wskazanych w postępowaniu kwalifikacyjnym (dotyczy tylko matury zagranicznej)

Wp – współczynnik przeliczeniowy punktów procentowych na punkty rankingowe:

•             0,1 - poziom podstawowy, np. 70% x 0,1 = 7 Pr

•             0,15 –poziom rozszerzony, np. 70% x 0,15 = 10,5 Pr

 Szczegółowe warunki rekrutacji dostępne tutaj.