Kod | PED-NL |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Instytut Nauk o Wychowaniu |
Kierunek studiów | Pedagogika |
Forma studiów | Niestacjonarne |
Poziom kształcenia | Pierwszego stopnia |
Profil studiów | ogólnoakademicki |
Języki wykładowe | polski |
Minimalna liczba studentów | 20 |
Limit miejsc | 50 |
Czas trwania | 6 semestrów (3 lata) |
Adres komisji rekrutacyjnej | rekrutacja@ignatianum.edu.pl |
Godziny otwarcia sekretariatu | https://ignatianum.edu.pl/kontakt-cos |
Adres WWW | https://www.ignatianum.edu.pl/rekrutacja |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
Informacje o kierunku
- Studia są prowadzone w Instytucie Nauk o Wychowaniu na Wydziale Pedagogicznym
- Program studiów
- Zajęcia prowadzone w piątki od godziny 15.00 (zajęcia zdalne) i soboty od godz. 8.00
- Opłata rekrutacyjna wynosi 85 zł
- Czesne: więcej informacji o opłatach tutaj
Przydatne informacje
Opis kierunku
Celem studiów pedagogicznych jest zapoznanie studenta(ki) z podstawowymi wiadomościami z zakresu wiedzy ogólnopedagogicznej, historyczno-filozoficznej, socjologicznej i psychologicznej niezbędnymi do rozumienia społeczno-kulturowego kontekstu procesu wychowania i kształtowania własnego rozwoju zawodowego. Ponadto student(ka) zdobywa umiejętności twórczego radzenia sobie z wyzwaniami pojawiającymi się w trakcie studiów i przyszłej pracy zawodowej. Absolwent Ignatianum posiada umiejętności osobistej refleksji i autoformacji w duchu pedagogiki ignacjańskiej odwołującej się do doświadczenia, refleksji i oceny własnych działań w świetle zdobytej wiedzy. Studia licencjackie są pierwszym etapem przygotowania do wykonywania zawodu pedagoga w obszarze wybranego zakresu kształcenia na kierunku studiów pedagogika.
Absolwent otrzymuje przygotowanie pedagogiczne.
Zakres kształcenia
Rekrutacja na studia w UIK odbywa się na kierunek. Wyboru zakresu dokonuje się w trakcie trwania studiów, w określonych przez Instytut terminach i zasadach.
Zakresy kształcenia:
Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z elementami tutoringu |
Poradnictwo i pomoc psychologiczno-pedagogiczna |
Wybór zakresu kształcenia
Wybór zakresu kształcenia na Wydziale Pedagogicznym
Sylwetka absolwenta
Absolwent zakresu kształcenia: Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z elementami tutoringu
Absolwent posiada wiedzę o terminologii używanej w pedagogice opiekuńczej oraz o przedmiocie i zadaniach oraz genezie tej subdyscypliny i związkach z innymi dyscyplinami naukowymi. Posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę obejmującą terminologię z zakresu opieki i wychowania, pomocy i wsparcia dzieci, młodzieży i dorosłych (także starszych) oraz wiedzę o rozwoju człowieka na różnych etapach jego życia, o zagrożeniach, dysfunkcjach i potrzebach. Ma wiedzę o uczestnikach procesu opieki, o ich środowiskach wychowawczych, jak również dotyczącą zasad, metod i środków pracy opiekuńczo-wychowawczej i badań nad opieką, ponadto wiedzę dotyczącą tutoringu. Dysponuje wiedzą na temat etyki, standardów, strategii, systemowych rozwiązań oraz podstaw prawnych w zakresie opieki nad dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, także starszymi. Zna różne formy opieki, pomocy i wsparcia. Zna organizację pracy pedagoga - profesjonalnego opiekuna i wychowawcy, jego zadania oraz metody pracy. W toku kształcenia absolwent nabył umiejętności posługiwania się terminologią używaną w pedagogice opiekuńczej i pedagogice społecznej, analizowania powiązań pomiędzy innymi dyscyplinami naukowymi oraz wykorzystywania ich w postępowaniu diagnostycznym i działaniach opiekuńczo-wychowawczych. Posiada umiejętności posługiwania się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania zachowań wychowanków i podopiecznych oraz wykorzystania wiedzy interdyscyplinarnej dla przeprowadzenia diagnozy potrzeb rozwojowych i wychowawczych człowieka w różnych etapach jego życia oraz zaprojektowania indywidualnych i systemowych działań o charakterze opiekuńczo-wychowawczym, również z uwzględnieniem wykorzystania tutoringu. Posiada umiejętność dostrzegania i identyfikowania problemów opiekuńczych i wychowawczych dzieci, młodzieży oraz osób starszych, a także projektowania i realizowania działań uzupełniających i kompensujących proces opieki, wychowania i socjalizacji w kontekście postępujących zmian społecznych. Potrafi planować, organizować, realizować i ewaluować strategie działań opiekuńczo-wychowawczych i kompensacyjnych w oparciu o adekwatne podstawy teoretyczne i dobre praktyki. Ma umiejętności umożliwiające udzielanie pomocy i wsparcia w rozwiązywaniu problemów indywidualnych i grupowych. Potrafi projektować i prowadzić zajęcia z grupą dziecięcą, młodzieżową, dorosłych, także starszych w placówkach o charakterze opiekuńczo-wychowawczym, socjalnym i kulturalnym, z wykorzystaniem tutoringu. W procesie akademickiego kształcenia wspierany jest także rozwój kompetencji społecznych. Absolwent jest zdolny do rozwiązywania problemów rozwojowych, opiekuńczych i wychowawczych, poszukuje sposobów ich rozwiązania nie naruszających godności, intymności oraz podmiotowości podopiecznego i jego rodziny. Jest wrażliwy na problemy dzieci, młodzieży, osób starszych oraz podejmuje profesjonalne działania służące tworzeniu im wartościowego środowiska wychowawczego. Jest przekonany o potrzebie permanentnego samokształcenia i monitorowania własnych kompetencji zawodowych, niezbędnych do efektywnej komunikacji z grupami społecznymi w różnym wieku i o różnych potrzebach. Wykazuje cechy refleksyjnego praktyka o solidnych podstawach teoretycznych i etycznych w zakresie opieki i wychowania, jak również tutoringu. Posiada kompetencje poznawcze, metodyczne, diagnostyczne i praktyczne w zakresie form opieki, funkcji, zadań i planowania pracy opiekuńczej i wychowawczej, z wykorzystaniem metody tutoringu. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań opiekuńczo-wychowawczych i kompensacyjnych.
Absolwent posiada kwalifikacje do pracy zawodowej w: placówkach różnego typu, zajmujących się opieką, wychowaniem oraz pomocą i wsparciem w odniesieniu do osób w każdym wieku, od małego dziecka - po osoby starsze. Może być zatrudniony jako: pedagog – opiekun i wychowawca w instytucjach systemu pomocy społecznej, służby zdrowia, bursach i ochotniczych hufcach pracy, w placówkach wychowania pozaszkolnego, opiekuńczo-wychowawczych, takich jak: domy dziecka, pogotowia opiekuńcze, sanatoria, oddziały dziecięce szpitali, instytucje opieki paliatywnej, żłobki, kluby różnego typu: dziecięce, młodzieżowe, seniora, placówki wsparcia dziennego, ośrodki pomocy społecznej i domy pomocy społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, placówki zajmujące się pieczą zastępczą, ośrodki adopcyjne oraz organizacje pozarządowe, fundacje i stowarzyszenia działające na rzecz dzieci, młodzieży i osób starszych. Może również podejmować pracę wychowawczą jako organizator grup środowiskowych.
Absolwent zakresu kształcenia: Poradnictwo i pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Absolwent posiada wiedzę o terminologii używanej w poradnictwie i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zna przedmiot i zadania oraz genezę poradoznawstwa i jego związki z innymi dyscyplinami naukowymi. Posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę obejmującą terminologię z zakresu poradnictwa, pomocy i wsparcia oraz wiedzę o rozwoju człowieka na różnych etapach życia. Zna zasady przeprowadzania diagnozy indywidualnej i środowiskowej, zna podmiot i przedmiot działania poradniczego i pomocowego. Ma wiedzę dotyczącą zasad, metod i środków pracy w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej i poradnictwa. Zna cele i zadania realizowane przez instytucje pomocowe, poradnicze i doradcze, potrafi scharakteryzować sposób pracy i zakres działań poszczególnych instytucji. Zna organizację pracy pedagoga szkolnego, jego zadania oraz metody pracy. Ma wiedzę na temat etyki, standardów, strategii, systemowych rozwiązań oraz podstaw prawnych poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jak również na temat tworzenia, realizacji i ewaluacji projektów pomocowych. W toku kształcenia absolwent nabył umiejętności posługiwania się terminologią używaną w poradnictwie i pomocy psychologiczno-pedagogicznej, analizowania powiązań pomiędzy innymi dyscyplinami naukowymi oraz wykorzystywania ich w postępowaniu diagnostycznym i działaniach pomocowych. Posiada umiejętności posługiwania się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania zachowań człowieka oraz wykorzystania wiedzy interdyscyplinarnej dla przeprowadzenia diagnozy indywidualnej i środowiskowej, indywidualnej rozmowy poradniczej oraz prowadzenia poradnictwa grupowego. Posiada umiejętność dostrzegania i identyfikowania problemów i trudności doświadczanych przez dzieci, młodzież, a także osoby dorosłe, jak również konstruowania programów naprawczych. Dostrzega potrzebę działań uzupełniających i kompensujących proces wychowania i socjalizacji w kontekście postępujących zmian społecznych. Potrafi sporządzić plan pracy z indywidualnym przypadkiem i grupą oraz potrafi planować, tworzyć, realizować i ewaluować uniwersalne programy pomocowe w oparciu o adekwatne podstawy teoretyczne i dobre praktyki. Ma umiejętności służące poprawnej realizacji i implementacji działań pomocowych w placówkach oświatowych, opiekuńczo-wychowawczych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, instytucjach samorządowych i organizacjach pozarządowych. W procesie akademickiego kształcenia wspierany jest także rozwój kompetencji społecznych. Absolwent jest zdolny do rozwiązywania problemów indywidualnych, grupowych i systemowych; poszukuje sposobów ich rozwiązania nie naruszających godności, intymności i podmiotowości człowieka. Jest wrażliwy na problemy doświadczane przez osoby w różnym wieku oraz podejmuje profesjonalne działania służące wsparciu zarówno osób doświadczających trudności, jak i poszukujących możliwości pełnej realizacji indywidualnego potencjału. Jest przekonany o potrzebie permanentnego samokształcenia i monitorowania własnych kompetencji zawodowych i miękkich, niezbędnych do efektywnej komunikacji z jednostkami i grupami społecznymi w różnym wieku i o różnych potrzebach. Wykazuje cechy refleksyjnego praktyka o solidnych podstawach teoretycznych i etycznych w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań w zakresie pomocy i poradnictwa.
Absolwent posiada kwalifikacje do pracy zawodowej w: placówkach różnego typu, zajmujących się poradnictwem, pomocą i wsparciem w odniesieniu do osób w każdym wieku, od małego dziecka - po osoby starsze. Może być zatrudniony jako pedagog w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, poradniach rodzinnych i ośrodkach adopcyjnych, placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach opiekuńczo-wychowawczych różnego typu (dom pomocy społecznej, bursy, hospicjum stacjonarne, oddział medycyny paliatywnej), centrach interwencji kryzysowej, ośrodkach dla ofiar przemocy w rodzinie, ośrodkach dla osób w kryzysie, organizacjach pozarządowych, fundacjach i stowarzyszeniach działających na rzecz pomocy i wsparcia dzieci, młodzieży, rodzin.
Zasady kwalifikacji
EGZAMIN MATURALNY (TZW. "NOWA MATURA")
W postępowaniu kwalifikacyjnym na studia pierwszego stopnia oraz jednolite studia magisterskie na każdy kierunek studiów, z wyjątkiem kierunku studiów filologia angielska, brane są pod uwagę trzy przedmioty. Punkty rankingowe są obliczane według poniższego wzoru:
Pr= P1xWp+P2xWp+P3xWp
Pr – punkty rankingowe
P1- wynik uzyskany z egzaminu pisemnego z języka polskiego na poziomie podstawowym lub rozszerzonym
P2 - wynik uzyskany z egzaminu pisemnego z języka nowożytnego na poziomie podstawowym lub rozszerzonym
P3 – wynik uzyskany z egzaminu pisemnego z jednego wybranego spośród listy przedmiotów na poziomie podstawowym lub rozszerzonym
Lista przedmiotów: Matematyka/ Biologia/ Chemia/ Filozofia/ Fizyka/ Geografia/ Historia/ Historia muzyki/ Historia sztuki/ Informatyka/ Język łaciński i kultura antyczna/ Język mniejszości narodowej/ Język regionalny/ Wiedza o społeczeństwie/Fizyka z astronomią/Wiedza o tańcu/ Filozofia/ Język mniejszości etnicznej/ Język regionalny/ Język kaszubski
Wp – współczynnik przeliczeniowy punktów procentowych na punkty rankingowe:
- 0,1 - poziom podstawowy, np. 70% x 0,1 = 7 Pr
- 0,15 –poziom rozszerzony, np. 70% x 0,15 = 10,5 Pr
- 0,2 – matura dwujęzyczna, np. 70% x 0,2 = 14 Pr
Szczegółowe warunki rekrutacji dostępne tutaj.
EGZAMIN DOJRZAŁOŚCI (TZW. "STARA MATURA")
W przypadku kandydatów (z wyjątkiem kandydatów na kierunku filologia angielska), którzy z przedmiotów objętych postępowaniem kwalifikacyjnym zdawali egzamin dojrzałości uwzględnia się wyniki z części pisemnej egzaminu dojrzałości z następujących przedmiotów: języka polskiego, języka obcego i trzeciego przedmiotu. W przypadku braku oceny z trzeciego przedmiotu z części pisemnej egzaminu dojrzałości należy wziąć pod uwagę ocenę z części ustnej. W przypadku braku oceny z języka obcego z części pisemnej egzaminu dojrzałości należy wziąć pod uwagę ocenę z części ustnej. W przypadku gdy kandydat nie zdawał na egzaminie języka obcego nowożytnego otrzymuje z tego przedmiotu 0 pkt rankingowych, ale jest dopuszczony do postępowania kwalifikacyjneg. Punkty rankingowe są obliczane według poniższego wzoru:
Pr= P1xWp+P2xWp+P3xWp
Pr – punkty rankingowe
P1- wynik uzyskany z egzaminu pisemnego z języka polskiego przeliczonego na punkty procentowe zgodnie z poniższą tabelą,
P2 - wynik uzyskany z egzaminu pisemnego z języka obcego, w przypadku braku oceny z języka obcego z części pisemnej należy wziąć pod uwagę ocenę z części ustnej, przeliczonego na punkty procentowe zgodnie z poniższą tabelą,
P3 – wynik uzyskany z egzaminu pisemnego z trzeciego przedmiotu, w przypadku braku oceny z trzeciego przedmiotu z części pisemnej należy wziąć pod uwagę ocenę z części ustnej, przeliczonego na punkty procentowe zgodnie z poniższą tabelą.
Ocena (skala od 1 - 6) |
Punkty procentowe |
Ocena (skala od 2 - 5) |
Punkty procentowe |
dopuszczająca (2) |
30% |
- |
- |
dostateczna (3) |
50% |
dostateczna (3) |
50% |
dobra (4) |
70% |
dobra (4) |
75% |
bardzo dobra (5) |
90% |
bardzo dobra (5) |
100% |
celująca (6) |
100% |
- |
- |
Wp – współczynnik przeliczeniowy punktów procentowych na punkty rankingowe:
- 0,15 - punkty procentowe przeliczone z wyników z każdego przedmiotu zdanego na egzaminie dojrzałości, np. 70% x 0,15 = 10,5 Pr
- 0,2 – matura dwujęzyczna, np. 70% x 0,2 = 14 Pr
Szczegółowe warunki rekrutacji dostępne tutaj.
MATURA ZAGRANICZNA, MATURA IB, MATURA EB
W przypadku kandydatów, którzy uzyskali świadectwo maturalne poza granicami Polski (poza kandydatami na filologie angielską) w postępowaniu kwalifikacyjnym na studia pierwszego stopnia oraz jednolite studia magisterskie na każdy kierunek studiów, brane są pod uwagę trzy przedmioty, tj. język urzędowy kraju, w którym kandydat ukończył szkołę średnią, język obcy nowożytny oraz trzeci przedmiot do wyboru spośród przedmiotów zdawanych na maturze europejskiej, maturze zagranicznej lub egzaminie zagranicznym. W przypadku gdy egzamin maturalny nie obejmował danego przedmiotu, pod uwagę brana jest ocena z klasyfikacji końcowej (ukończenia szkoły średniej) spośród przedmiotów wskazanych w postępowaniu kwalifikacyjnym (dotyczy tylko matury zagranicznej). Punkty rankingowe są obliczane według poniższego wzoru:
Pr= P1xWp+P2xWp+P3xWp
Pr – punkty rankingowe
P1- wynik uzyskany z egzaminu z języka urzędowego* przeliczonego na punkty procentowe zgodnie z Zasadami przeliczania matury IB, matury EB oraz matur zagranicznych wg. krajów,
P2 - wynik uzyskany z egzaminu z języka obcego nowożytniego*, przeliczonego na punkty procentowe zgodnie z Zasadami przeliczania matury IB, matury EB oraz matur zagranicznych wg. krajów,
P3 – wynik uzyskany z egzaminu z trzeciego przedmiotu*, przeliczonego na punkty procentowe zgodnie z Zasadami przeliczania matury IB, matury EB oraz matur zagranicznych wg. krajów.
*W przypadku gdy egzamin maturalny nie obejmował danego przedmiotu, pod uwagę brana jest ocena z klasyfikacji końcowej (ukończenia szkoły średniej) spośród przedmiotów wskazanych w postępowaniu kwalifikacyjnym (dotyczy tylko matury zagranicznej)
Wp – współczynnik przeliczeniowy punktów procentowych na punkty rankingowe:
• 0,1 - poziom podstawowy, np. 70% x 0,1 = 7 Pr
• 0,15 –poziom rozszerzony, np. 70% x 0,15 = 10,5 Pr
Szczegółowe warunki rekrutacji dostępne tutaj.