I stopień i jednolite studia magisterskie 2024/2025

zmień rekrutację anuluj wybór

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

Pedagogika

Szczegóły
Kod PED-SL
Jednostka organizacyjna Instytut Nauk o Wychowaniu
Kierunek studiów Pedagogika
Forma studiów Stacjonarne
Poziom kształcenia Pierwszego stopnia
Profil studiów ogólnoakademicki
Języki wykładowe polski
Minimalna liczba studentów 20
Limit miejsc 80
Czas trwania 6 semestrów (3 lata)
Adres komisji rekrutacyjnej rekrutacja@ignatianum.edu.pl
Godziny otwarcia sekretariatu https://ignatianum.edu.pl/kontakt-cos
Adres WWW https://www.ignatianum.edu.pl/rekrutacja
Wymagany dokument
  • Matura lub dokument równoważny
  Zadaj pytanie
Obecnie nie trwają zapisy.

(pokaż minione tury)

Informacje o kierunku

  • Studia są prowadzone w Instytucie Nauk o Wychowaniu na Wydziale Pedagogicznym
  • Program studiów
  • Zajęcia prowadzone od poniedziałku do piątku
  • Opłata rekrutacyjna wynosi 85 zł
  • Czesne: studia bezpłatne

Przydatne informacje

Opis kierunku

Celem studiów pedagogicznych jest zapoznanie studenta(ki) z podstawowymi wiadomościami z zakresu wiedzy ogólnopedagogicznej, historyczno-filozoficznej, socjologicznej i psychologicznej niezbędnymi do rozumienia społeczno-kulturowego kontekstu procesu wychowania i kształtowania własnego rozwoju zawodowego. Ponadto student(ka) zdobywa umiejętności twórczego radzenia sobie z wyzwaniami pojawiającymi się w trakcie studiów i przyszłej pracy zawodowej. Absolwent Ignatianum posiada umiejętności osobistej refleksji i autoformacji w duchu pedagogiki ignacjańskiej odwołującej się do doświadczenia, refleksji i oceny własnych działań w świetle zdobytej wiedzy. Studia licencjackie są pierwszym etapem przygotowania do wykonywania zawodu pedagoga w obszarze wybranego zakresu kształcenia na kierunku studiów pedagogika.

Absolwent otrzymuje przygotowanie pedagogiczne. 

Zakres kształcenia 

Rekrutacja na studia w UIK odbywa się na kierunek. Wyboru zakresu dokonuje się w trakcie trwania studiów, w określonych przez Instytut terminach i zasadach. 

Zakresy kształcenia:

Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z elementami tutoringu
Poradnictwo i pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Resocjalizacja kreująca

Wybór zakresu kształcenia

Wybór zakresu kształcenia na Wydziale Pedagogicznym

Sylwetka absolwenta

Absolwent zakresu kształcenia: Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z elementami tutoringu

Absolwent posiada wiedzę o terminologii używanej w pedagogice opiekuńczej oraz o przedmiocie i zadaniach oraz genezie tej subdyscypliny i związkach z innymi dyscyplinami naukowymi. Posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę obejmującą terminologię z zakresu opieki i wychowania, pomocy i wsparcia dzieci, młodzieży i dorosłych (także starszych) oraz wiedzę o rozwoju człowieka na różnych etapach jego życia, o zagrożeniach,  dysfunkcjach i  potrzebach. Ma wiedzę o uczestnikach procesu opieki, o ich środowiskach wychowawczych, jak również dotyczącą zasad, metod i środków pracy opiekuńczo-wychowawczej i badań nad opieką, ponadto wiedzę dotyczącą tutoringu. Dysponuje wiedzą na temat etyki, standardów, strategii, systemowych rozwiązań oraz podstaw prawnych w zakresie opieki nad dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, także starszymi. Zna różne formy opieki, pomocy i wsparcia. Zna organizację pracy pedagoga - profesjonalnego opiekuna i wychowawcy, jego zadania oraz metody pracy. W toku kształcenia absolwent nabył umiejętności posługiwania się terminologią używaną w pedagogice opiekuńczej i pedagogice społecznej, analizowania powiązań pomiędzy innymi dyscyplinami naukowymi oraz wykorzystywania ich w postępowaniu diagnostycznym i działaniach opiekuńczo-wychowawczych. Posiada umiejętności posługiwania się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania zachowań wychowanków i podopiecznych oraz wykorzystania wiedzy interdyscyplinarnej dla przeprowadzenia diagnozy potrzeb rozwojowych i wychowawczych człowieka w różnych etapach jego życia oraz zaprojektowania indywidualnych i systemowych działań o charakterze opiekuńczo-wychowawczym, również z uwzględnieniem wykorzystania tutoringu. Posiada umiejętność dostrzegania i identyfikowania problemów opiekuńczych i wychowawczych dzieci, młodzieży oraz osób starszych, a także projektowania i realizowania działań uzupełniających i kompensujących proces opieki, wychowania i socjalizacji w kontekście postępujących zmian społecznych. Potrafi planować, organizować, realizować i ewaluować strategie działań opiekuńczo-wychowawczych i kompensacyjnych w oparciu o adekwatne podstawy teoretyczne i dobre praktyki. Ma umiejętności umożliwiające udzielanie pomocy i wsparcia w rozwiązywaniu problemów indywidualnych i grupowych. Potrafi projektować i prowadzić zajęcia z grupą dziecięcą, młodzieżową, dorosłych, także starszych w placówkach o charakterze opiekuńczo-wychowawczym, socjalnym i kulturalnym, z wykorzystaniem tutoringu. W procesie akademickiego kształcenia wspierany jest także rozwój kompetencji społecznych. Absolwent jest zdolny do rozwiązywania problemów rozwojowych, opiekuńczych i wychowawczych, poszukuje sposobów ich rozwiązania nie naruszających godności, intymności oraz podmiotowości podopiecznego i jego rodziny. Jest wrażliwy na problemy dzieci, młodzieży, osób starszych oraz podejmuje profesjonalne działania służące tworzeniu im wartościowego środowiska wychowawczego. Jest przekonany o potrzebie permanentnego samokształcenia i monitorowania własnych kompetencji zawodowych, niezbędnych do efektywnej komunikacji z grupami społecznymi w różnym wieku i o różnych potrzebach. Wykazuje cechy refleksyjnego praktyka o solidnych podstawach teoretycznych i etycznych w zakresie opieki i wychowania, jak również tutoringu. Posiada kompetencje poznawcze, metodyczne, diagnostyczne i praktyczne w zakresie form opieki, funkcji, zadań i planowania pracy opiekuńczej i wychowawczej, z wykorzystaniem metody tutoringu. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań opiekuńczo-wychowawczych i kompensacyjnych.

 

Absolwent posiada kwalifikacje do pracy zawodowej w: placówkach różnego typu, zajmujących się opieką, wychowaniem oraz pomocą i wsparciem w odniesieniu do osób w każdym wieku, od małego dziecka - po osoby starsze. Może być zatrudniony jako: pedagog – opiekun i wychowawca w instytucjach systemu pomocy społecznej, służby zdrowia, bursach i ochotniczych hufcach pracy, w placówkach wychowania pozaszkolnego, opiekuńczo-wychowawczych, takich jak: domy dziecka, pogotowia opiekuńcze, sanatoria, oddziały dziecięce szpitali, instytucje opieki paliatywnej, żłobki, kluby różnego typu: dziecięce, młodzieżowe, seniora, placówki wsparcia dziennego, ośrodki pomocy społecznej i domy pomocy społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, placówki zajmujące się pieczą zastępczą, ośrodki adopcyjne oraz organizacje pozarządowe, fundacje i stowarzyszenia działające na rzecz dzieci, młodzieży i osób starszych. Może również podejmować pracę wychowawczą jako organizator grup środowiskowych. 

Absolwent zakresu kształcenia: Resocjalizacja kreująca

Absolwent posiada wiedzę o terminologii używanej w pedagogice resocjalizacyjnej, jej przedmiocie i zadaniach oraz genezie subdyscypliny i związkach z innymi dyscyplinami naukowymi.  Posiada podstawową wiedzę o zasadach przeprowadzania diagnozy pedagogicznej w środowisku, instytucjach wychowawczych i  resocjalizacyjnych oraz o zasadach i metodach wychowania resocjalizującego w środowisku, instytucjach wychowawczych i  resocjalizacyjnych. Posiada podstawową wiedzę w zakresie prawnych i organizacyjnych czynników konstytuujących funkcjonowanie systemu resocjalizacji i wsparcia jednostek, grup zagrożonych marginalizacją i przestępczością. W toku kształcenia absolwent nabył umiejętności posługiwania się terminologią używaną w pedagogice resocjalizacyjnej i analizowania powiązań pomiędzy innymi dyscyplinami naukowymi oraz podstawowymi ujęciami teoretycznymi dla wyjaśniania problemów w obszarze resocjalizacji instytucjonalnej i pozainstytucjonalnej. Potrafi wykorzystać wiedzę z obszaru pedagogiki resocjalizacyjnej dla przeprowadzenia diagnozy indywidualnej i środowiskowej i zaprojektowania działań  wspierających, pomocowych i resocjalizacyjnych oraz potrafi zaprojektować twórcze działania resocjalizacyjne w oparciu o znane zasady i metody wychowania resocjalizującego w środowisku, instytucjach wychowawczych i  resocjalizacyjnych. Potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie prawnych i organizacyjnych czynników konstytuujących funkcjonowanie systemu resocjalizacji, wsparcia jednostek i grup zagrożonych marginalizacją i przestępczością dla zaprojektowania i przeprowadzenia działań wspierających, pomocowych i resocjalizacyjnych. W procesie akademickiego kształcenia wspierany jest także rozwój kompetencji społecznych. Absolwent docenia znaczenia dorobku nauk humanistycznych i społecznych dla kreowania działań resocjalizacyjnych nakierowanych na osoby z zaburzeniami psychospołecznego funkcjonowania oraz zagrożone marginalizacją i przestępczością. Przejawia postawę otwartości i aktywności w identyfikowaniu i rozwiązywaniu problemów z zakresu wspomagania, pomocy i resocjalizacji. Jest świadomy istnienia etycznego wymiaru działań twórczych we wspieraniu, pomocy i resocjalizacji jednostek i grup zagrożonych marginalizacją i przestępczością.

Absolwenci mogą pracować w: instytucjach, których celem jest opieka, wychowanie i resocjalizacja, wykorzystujących w pracy metody resocjalizacji kreującej. W szczególności absolwenci przygotowani są do pracy w instytucjach, takich jak: Policyjna Izba Dziecka, ośrodek interwencji kryzysowej, ośrodek przeciwdziałania przemocy, ośrodek dla ofiar przemocy i osób w kryzysie. Uzyskują kwalifikacje zawodowe do pracy w instytucjach zajmujących się opieką, wychowaniem i resocjalizacją, w placówkach interwencyjnych, w zakładach karnych, aresztach śledczych, służbach sądowych i więziennych. Absolwenci mogą również pracować w zawodzie kuratora sądowego, podejmować pracę wychowawczą jako organizatora grup środowiskowych. Absolwenci mogą być także zatrudnieni m.in. w placówkach oświatowo-wychowawczych umożliwiających rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego, w placówkach artystycznych - ogniskach artystycznych umożliwiających rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych z wykorzystaniem metod resocjalizacji kreującej oraz w świetlicach socjoterapeutycznych i środowiskowych.

Absolwent zakresu kształceniaPoradnictwo i pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Absolwent posiada wiedzę o terminologii używanej w poradnictwie i pomocy psychologiczno-pedagogicznej.  Zna przedmiot i zadania oraz genezę poradoznawstwa i jego związki z innymi dyscyplinami naukowymi. Posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę obejmującą terminologię z zakresu poradnictwa, pomocy i wsparcia oraz wiedzę o rozwoju człowieka na różnych etapach życia. Zna zasady przeprowadzania diagnozy indywidualnej i środowiskowej, zna podmiot i przedmiot działania poradniczego i pomocowego. Ma wiedzę dotyczącą zasad, metod i środków pracy w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej i poradnictwa. Zna cele i zadania realizowane przez instytucje pomocowe, poradnicze i doradcze, potrafi scharakteryzować sposób pracy i zakres działań poszczególnych instytucji. Zna organizację pracy pedagoga szkolnego, jego zadania oraz metody pracy. Ma wiedzę na temat etyki, standardów, strategii, systemowych rozwiązań oraz podstaw prawnych poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jak również na temat tworzenia, realizacji i ewaluacji projektów pomocowych. W toku kształcenia absolwent nabył umiejętności posługiwania się terminologią używaną w poradnictwie i pomocy psychologiczno-pedagogicznej, analizowania powiązań pomiędzy innymi dyscyplinami naukowymi oraz wykorzystywania ich w postępowaniu diagnostycznym i działaniach pomocowych. Posiada umiejętności posługiwania się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania zachowań człowieka oraz wykorzystania wiedzy interdyscyplinarnej dla przeprowadzenia diagnozy indywidualnej i środowiskowej, indywidualnej rozmowy poradniczej oraz prowadzenia poradnictwa grupowego. Posiada umiejętność dostrzegania i identyfikowania problemów i trudności doświadczanych przez dzieci, młodzież, a także osoby dorosłe, jak również konstruowania programów naprawczych. Dostrzega potrzebę działań uzupełniających i kompensujących proces wychowania i socjalizacji w kontekście postępujących zmian społecznych. Potrafi sporządzić plan pracy z indywidualnym przypadkiem i grupą oraz potrafi planować, tworzyć, realizować i ewaluować uniwersalne programy pomocowe w oparciu o adekwatne podstawy teoretyczne i dobre praktyki. Ma umiejętności służące poprawnej realizacji i implementacji działań pomocowych w placówkach oświatowych, opiekuńczo-wychowawczych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, instytucjach samorządowych i organizacjach pozarządowych. W procesie akademickiego kształcenia wspierany jest także rozwój kompetencji społecznych. Absolwent jest zdolny do rozwiązywania problemów indywidualnych, grupowych i systemowych; poszukuje sposobów ich rozwiązania nie naruszających godności, intymności i podmiotowości człowieka. Jest wrażliwy na problemy doświadczane przez osoby w różnym wieku oraz podejmuje profesjonalne działania służące wsparciu zarówno osób doświadczających trudności, jak i poszukujących możliwości pełnej realizacji indywidualnego potencjału. Jest przekonany o potrzebie permanentnego samokształcenia i monitorowania własnych kompetencji zawodowych i miękkich, niezbędnych do efektywnej komunikacji z jednostkami i grupami społecznymi w różnym wieku i o różnych potrzebach. Wykazuje cechy refleksyjnego praktyka o solidnych podstawach teoretycznych i etycznych w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań w zakresie pomocy i poradnictwa.

Absolwent posiada kwalifikacje do pracy zawodowej w: placówkach różnego typu, zajmujących się poradnictwem, pomocą i wsparciem w odniesieniu do osób w każdym wieku, od małego dziecka - po osoby starsze. Może być zatrudniony jako pedagog w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, poradniach rodzinnych i ośrodkach adopcyjnych, placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach opiekuńczo-wychowawczych różnego typu (dom pomocy społecznej, bursy, hospicjum stacjonarne, oddział medycyny paliatywnej), centrach interwencji kryzysowej, ośrodkach dla ofiar przemocy w rodzinie, ośrodkach dla osób w kryzysie, organizacjach pozarządowych, fundacjach i stowarzyszeniach działających na rzecz pomocy i wsparcia dzieci, młodzieży, rodzin. 


Zasady kwalifikacji

EGZAMIN MATURALNY (TZW. "NOWA MATURA")

W postępowaniu kwalifikacyjnym na studia pierwszego stopnia oraz jednolite studia magisterskie na każdy kierunek studiów, z wyjątkiem kierunku studiów filologia angielska, brane są pod uwagę trzy przedmioty. Punkty rankingowe są obliczane według poniższego wzoru:

Pr= P1xWp+P2xWp+P3xWp

Pr – punkty rankingowe

P1-  wynik uzyskany z egzaminu pisemnego z języka polskiego na poziomie podstawowym lub rozszerzonym

P2 - wynik uzyskany z egzaminu pisemnego z języka nowożytnego na poziomie podstawowym lub rozszerzonym

P3 – wynik uzyskany z egzaminu pisemnego z jednego wybranego spośród listy przedmiotów na poziomie podstawowym lub rozszerzonym

Lista przedmiotów: Matematyka/ Biologia/ Chemia/ Filozofia/ Fizyka/ Geografia/ Historia/ Historia muzyki/ Historia sztuki/ Informatyka/ Język łaciński i kultura antyczna/ Język mniejszości narodowej/ Język regionalny/ Wiedza o społeczeństwie/Fizyka z astronomią/Wiedza o tańcu/ Filozofia/ Język mniejszości etnicznej/ Język regionalny/ Język kaszubski

Wp – współczynnik przeliczeniowy punktów procentowych na punkty rankingowe:

  • 0,1 - poziom podstawowy, np. 70% x 0,1 = 7 Pr
  • 0,15 –poziom rozszerzony, np. 70% x 0,15 = 10,5 Pr
  • 0,2 – matura dwujęzyczna, np. 70% x 0,2 = 14 Pr

Szczegółowe warunki rekrutacji dostępne tutaj.

EGZAMIN DOJRZAŁOŚCI (TZW. "STARA MATURA")

W przypadku kandydatów (z wyjątkiem kandydatów na kierunku filologia angielska), którzy z przedmiotów objętych postępowaniem kwalifikacyjnym zdawali egzamin dojrzałości uwzględnia się wyniki z części pisemnej egzaminu dojrzałości z następujących przedmiotów: języka polskiego, języka obcego i trzeciego przedmiotu. W przypadku braku oceny z trzeciego przedmiotu z części pisemnej egzaminu dojrzałości należy wziąć pod uwagę ocenę z części ustnej. W przypadku braku oceny z języka obcego z części pisemnej egzaminu dojrzałości należy wziąć pod uwagę ocenę z części ustnej. W przypadku gdy kandydat nie zdawał na egzaminie języka obcego nowożytnego otrzymuje z tego przedmiotu 0 pkt rankingowych, ale jest dopuszczony do postępowania kwalifikacyjneg. Punkty rankingowe są obliczane według poniższego wzoru:

Pr= P1xWp+P2xWp+P3xWp

Pr – punkty rankingowe

P1-  wynik uzyskany z egzaminu pisemnego z języka polskiego przeliczonego na punkty procentowe zgodnie z poniższą tabelą,

P2 - wynik uzyskany z egzaminu pisemnego z języka obcego, w przypadku braku oceny z języka obcego z części pisemnej należy wziąć pod uwagę ocenę z części ustnej, przeliczonego na punkty procentowe zgodnie z poniższą tabelą,

P3 – wynik uzyskany z egzaminu pisemnego z trzeciego przedmiotu,  w przypadku braku oceny z trzeciego przedmiotu z części pisemnej należy wziąć pod uwagę ocenę z części ustnej, przeliczonego na punkty procentowe zgodnie z poniższą tabelą.

Ocena (skala od 1 - 6)

Punkty procentowe

Ocena (skala od 2 - 5)

Punkty procentowe

dopuszczająca (2)

30%

-

-

dostateczna (3)

50%

dostateczna (3)

50%

dobra (4)

70%

dobra (4)

75%

bardzo dobra (5)

90%

bardzo dobra (5)

100%

celująca (6)

100%

-

-

Wp – współczynnik przeliczeniowy punktów procentowych na punkty rankingowe:

  • 0,15 - punkty procentowe przeliczone z wyników z każdego przedmiotu zdanego na egzaminie dojrzałości, np. 70% x 0,15 = 10,5 Pr
  • 0,2 – matura dwujęzyczna, np. 70% x 0,2 = 14 Pr

Szczegółowe warunki rekrutacji dostępne tutaj.

MATURA ZAGRANICZNA, MATURA IB, MATURA EB 

W przypadku kandydatów, którzy uzyskali świadectwo maturalne poza granicami Polski (poza kandydatami na filologie angielską) w postępowaniu kwalifikacyjnym na studia pierwszego stopnia oraz jednolite studia magisterskie na każdy kierunek studiów, brane są pod uwagę trzy przedmioty, tj. język urzędowy kraju, w którym kandydat ukończył szkołę średnią, język obcy nowożytny oraz trzeci przedmiot do wyboru spośród przedmiotów zdawanych na maturze europejskiej, maturze zagranicznej lub egzaminie zagranicznym. W przypadku gdy egzamin maturalny nie obejmował danego przedmiotu, pod uwagę brana jest ocena z klasyfikacji końcowej (ukończenia szkoły średniej) spośród przedmiotów wskazanych w postępowaniu kwalifikacyjnym (dotyczy tylko matury zagranicznej). Punkty rankingowe są obliczane według poniższego wzoru:

Pr= P1xWp+P2xWp+P3xWp

Pr – punkty rankingowe

P1-  wynik uzyskany z egzaminu z języka urzędowego* przeliczonego na punkty procentowe zgodnie z Zasadami przeliczania matury IB, matury EB oraz  matur zagranicznych wg. krajów,

P2 - wynik uzyskany z egzaminu z języka obcego nowożytniego*, przeliczonego na punkty procentowe zgodnie z Zasadami przeliczania matury IB, matury EB oraz  matur zagranicznych wg. krajów,

P3 – wynik uzyskany z egzaminu z trzeciego przedmiotu*, przeliczonego na punkty procentowe zgodnie z Zasadami przeliczania matury IB, matury EB oraz  matur zagranicznych wg. krajów.

*W przypadku gdy egzamin maturalny nie obejmował danego przedmiotu, pod uwagę brana jest ocena z klasyfikacji końcowej (ukończenia szkoły średniej) spośród przedmiotów wskazanych w postępowaniu kwalifikacyjnym (dotyczy tylko matury zagranicznej)

Wp – współczynnik przeliczeniowy punktów procentowych na punkty rankingowe:

•             0,1 - poziom podstawowy, np. 70% x 0,1 = 7 Pr

•             0,15 –poziom rozszerzony, np. 70% x 0,15 = 10,5 Pr

 Szczegółowe warunki rekrutacji dostępne tutaj.