• zaloguj się
  • utwórz konto

I stopień i jednolite studia magisterskie 2024/2025

zmień rekrutację anuluj wybór

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

Psychologia

Szczegóły
Kod PSY-SJ
Jednostka organizacyjna Instytut Psychologii
Kierunek studiów Psychologia
Forma studiów Stacjonarne
Poziom kształcenia Jednolite magisterskie
Profil studiów ogólnoakademicki
Języki wykładowe polski
Minimalna liczba studentów 20
Limit miejsc 92
Czas trwania 10 semestrów (5 lat)
Adres komisji rekrutacyjnej rekrutacja@ignatianum.edu.pl
Godziny otwarcia sekretariatu https://ignatianum.edu.pl/kontakt-cos
Adres WWW http://www.ignatianum.edu.pl/rekrutacja
Wymagany dokument
  • Matura lub dokument równoważny
  Zadaj pytanie
Obecnie nie trwają zapisy.

Nadchodzące tury w tej rekrutacji:
  • Tura 1 (17.06.2024 00:00 – 15.07.2024 23:59)

Informacje o kierunku

  • Studia są prowadzone w Instytucie Psychologii na Wydziale Filozoficznym
  • Program studiów
  • Zajęcia prowadzone od poniedziałku do piątku
  • Opłata rekrutacyjna wynosi 85 zł
  • Czesne: studia bezpłatne

Przydatne informacje

Opis kierunku

Zadaniem studiów na kierunku psychologia, jest przekazanie Absolwentom wiedzy, umiejętności i kompetencji, dzięki którym będą mogli służyć integralnemu rozwojowi człowieka w wymiarze indywidualnym i społecznym. Absolwent zna zarówno ogólny, jak i pogłębiony stan wiedzy na temat teorii psychologicznej, metodologii badań psychologicznych oraz etyki zawodowej psychologa. Rozumie specjalistyczny język psychologiczny. Potrafi jednocześnie komunikować się z osobami, które nie są ekspertami w tej dyscyplinie. Jest gotowy do udziału w debatach, potrafi bronić swojego stanowiska, a także zmienić zdanie w obliczu trafnych kontrargumentów. Jest przygotowany pod względem wiedzy i umiejętności oraz wykazuje gotowość zarówno do prowadzenia badań z zakresu psychologii, jak i ich krytycznej oceny. Absolwent posiada umiejętności potrzebne w praktyce psychologicznej, w szczególności z zakresu zastosowania teorii do opisu i wyjaśnienia zachowań ludzkich oraz zmiany tychże zachowań. Absolwent wykazuje się wiedzą przydatną w diagnozie inteligencji, osobowości i psychopatologii, a także gotowością do właściwego stosowania metod diagnostycznych oraz do sporządzania opinii psychologicznej. Adekwatnie do potrzeb potrafi wybrać i jest gotów zastosować odpowiednie formy pomocy psychologicznej w tym: doradztwa, poradnictwa psychologicznego oraz profilaktyki i promocji zdrowia psychicznego. Zna teoretyczne podstawy psychoterapii i jej rodzaje oraz szczegółowe zastosowania. Rozumie konieczność ustawicznego podnoszenia własnych kompetencji.

 Absolwent może podjąć pracę w placówkach zatrudniających psychologów, a w szczególności: w poradniach zdrowia psychicznego, szpitalach ogólnych i psychiatrycznych, ośrodkach udzielających pomocy psychologicznej, ośrodkach interwencji kryzysowej. Absolwent, który w ramach kursów swobodnego wyboru zaliczył moduł Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela psychologa oraz odbył 120h praktyk studenckich w placówce oświatowej, może pracować w placówce oświatowej jako nauczyciel-psycholog.

  Absolwent jest przygotowany do podjęcia pracy w służbie więziennej i policji, a także w placówkach zajmujących się resocjalizacja i pomocą ofiarom przestępstw. Absolwent może również znaleźć zatrudnienie w obszarze biznesu i organizacji – pracować w dziale kadr lub jako doradca personalny, pracować w dziale public relations. Może również podjąć własną działalność gospodarczą.

Zakres kształcenia 

Rekrutacja na studia w UIK odbywa się na kierunek. Wyboru zakresu dokonuje się w trakcie trwania studiów, w określonych przez Instytut terminach i zasadach. 

Zakresy kształcenia:

Wspomaganie rozwoju
Psychokryminologia
Psychologia kliniczna
Psychologia zarządzania

Wybór zakresu kształcenia

Wybór zakresu kształcenia na Wydziale Filozoficznym

Sylwetka absolwenta

Absolwent zakresu kształcenia: Wspomaganie rozwoju

Absolwent tej ścieżki kształcenia posiada wiedzę z zakresu rozwoju funkcjonowania emocjonalnego, społecznego, poznawczego, a także rozwoju osobowości. Potrafi wyjaśnić przebieg rozwoju poszczególnych funkcji, w tym umiejętności komunikacyjnych i językowych. Ponadto, absolwent posiada wiedzę o specyficznych zmianach rozwojowych w różnych okresach życia. Zna teorie psychologiczne wyjaśniające rozwój na różnych jego etapach i potrafi w oparciu o nie wyjaśnić aspekty rozwojowe danego zjawiska. Potrafi wskazać czynniki wspierające i zakłócające proces rozwoju zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i społecznym oraz opisać wzajemne zależności pomiędzy nimi. Posiada wiedzę o sposobach stymulowania rozwoju dziecka w obszarze funkcjonowania poznawczego, społeczno-emocjonalnego i osobowości. Zna uwarunkowania specyficznych potrzeb edukacyjnych oraz metody diagnozowania i formy wsparcia psychologicznego uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Potrafi scharakteryzować typowy kontekst rozwoju we wczesnej, średniej i późnej dorosłości. Wykazuje się wiedzą dotyczącą zmian w tych okresach w obszarze funkcjonowania społecznego, poznawczego oraz osobowości. Potrafi wyjaśnić ciągłość charakterystyk funkcjonowania, jak i ich zmienność. Rozumie związki między specyficznymi dla późnej dorosłości zmianami fizycznymi a psychicznymi. Potrafi przeprowadzić diagnozę rozwoju, dokonać diagnozy środowiska rodzinnego i szkolnego dziecka, i wskazać kierunki możliwych oddziaływań, usprawniających rozwój w różnych obszarach funkcjonowania jednostki. Potrafi zastosować odpowiednie metody stymulowania rozwoju poznawczego, emocjonalnego, wiedzy społecznej, samooceny i tożsamości oraz metody rewalidacji deficytów w funkcjonowaniu psychospołecznym i poznawczym jednostki.  Potrafi zaplanować i przeprowadzić działania wspierające rozwój w oparciu o zasoby rodzinne dziecka i z uwzględnieniem ważnych osób w życiu dziecka. Potrafi dostrzegać, obserwować i podejmować działania w obrębie stymulowania rozwoju  dziecka. Posiada umiejętność identyfikowania typowych dla poszczególnych okresów dorosłości problemów i stosowania adekwatnej pomocy psychologicznej. Rozumie potrzebę popularyzowania wiedzy dotyczącej stymulowania rozwoju i angażuje się w zmianę okoliczności i sytuacji, w których zaniedbywane są potrzeby rozwojowe jednostki, w szczególności potrzeby rozwojowe dziecka. Absolwent rozwinie w sobie postawę wrażliwości na potrzeby rozwojowe, zaangażowania, komunikowania się z innymi profesjonalistami i nieprofesjonalistami, szczególnie z rodzicami czy opiekunami dzieci. Jest świadomy istnienia problemów etycznych w pracy z osobami wymagającymi wsparcia psychologicznego, w szczególności w sytuacji niepełnego czy zakłóconego rozwoju. Absolwent, rozumiejąc konieczność ciągłego aktualizowania wiedzy, nabędzie kompetencje umożliwiające mu doskonalenie działań zawodowych w przyszłości, w tym planowanie ścieżki rozwoju zawodowego, pogłębiania posiadanej wiedzy i umiejętności poprzez samokształcenie i korzystanie z dostępnych form doskonalenia. Absolwent – po spełnieniu wymaganych prawem warunków - znajdzie zatrudnienie w placówkach oświatowych, wychowawczych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych i poradniach specjalizujących się w pomocy dzieciom z różnymi deficytami rozwojowymi. Może także znaleźć zatrudnienie w innych ośrodkach pomocowych i placówkach zajmujących się wspieraniem rozwoju człowieka na rożnych etapach jego życia (np. kluby malucha czy centra aktywności dla osób w wieku senioralnym).

Absolwent zakresu kształcenia: Psychokryminologia

Absolwent posiada wiedzę z obszaru zastosowania psychologii w naukach sądowych oraz podstawową wiedzę w zakresie kryminologii i prawa karnego. Rozumie związki pomiędzy psychologią a prawem. Wykazuje się znajomością psychopatologii i zjawisk patologii społecznej oraz potrafi korzystać z różnych koncepcji teoretycznych w celu wyjaśnienia psychologicznych uwarunkowań przestępczości. Ponadto absolwent tej ścieżki kształcenia posiada wiedzę dotyczącą zadań i specyfiki roli psychologa w kontekście współpracy z wymiarem sprawiedliwości, a także opiniowania w sprawach karnych, cywilnych i rodzinnych. Zna psychologiczne czynniki wpływające na jakość zeznań świadków i proces przesłuchania oraz metody stosowane w śledztwie, w tym profilowanie nieznanego sprawcy przestępstwa. Jest gotów wskazać możliwości zastosowania wiedzy psychologicznej w kontekście funkcjonowania systemu resocjalizacyjnego i penitencjarnego, potrafi w oparciu o tę wiedzę planować i podejmować adekwatne działania o charakterze diagnostycznym, korekcyjnym i terapeutycznym. Absolwent rozumie mechanizm wiktymizacji, potrafi wskazać instytucje, formy i sposoby pomocy psychologicznej ofiarom przestępstw, zwłaszcza w odniesieniu do ofiar wykorzystywania seksualnego i przemocy domowej. Dysponuje wiedzą o mechanizmach niedostosowania społecznego, jak również posiada umiejętność zastosowania tej wiedzy do diagnozy, profilaktyki i terapii osób z tego typu trudnościami. Posiada umiejętności w zakresie negocjacji w sytuacjach kryzysowych, interwencji kryzysowej oraz z zakresu poradnictwa psychologicznego. Absolwent posiada wiedzę i umiejętności użyteczne w kontekście zatrudnienia w służbie więziennej, policji - zwłaszcza wydziałach kryminalnych, agencjach detektywistycznych, instytucjach pomocowych - w szczególności zajmujących się pomocą psychologiczną dla ofiar przemocy, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, ośrodkach interwencji kryzysowej.

Absolwent zakresu kształcenia: Psychologia kliniczna

Absolwent posiada pogłębioną wiedzę o trudnościach i zaburzeniach w funkcjonowaniu psychospołecznym jednostki w okresie dzieciństwa, dojrzewania i dorosłości oraz wykazuje się wiedzą w zakresie podstaw psychiatrii. Potrafi opisać przyczyny, mechanizmy powstawania i objawy zaburzeń, w tym: globalnych i parcjalnych deficytów rozwojowych, autyzmu, zaburzeń mowy, zaburzeń osobowości i innych opisanych w klasyfikacji ICD. Zna formy pomocy psychologicznej, takie jak: interwencja psychologiczna, poradnictwo, formy pracy profilaktycznej i terapeutycznej z rodziną, oraz formy psychoterapii. Absolwent potrafi korzystać z różnych nurtów teoretycznych w celu opisu patomechanizmów zaburzeń i trudności. Ponadto, zna, potrafi i jest gotów stosować metody diagnozy wyżej wymienionych trudności oraz metody diagnozy zaburzeń psychicznych o podłożu organicznym. Potrafi identyfikować sytuacje trudne osób zdrowych i z zaburzeniami psychicznymi. Jest w stanie zaplanować i przeprowadzić proces diagnostyczny. Posiada umiejętności związane z poradnictwem psychologicznym i interwencją kryzysową oraz umiejętności pozostawania w kontakcie klinicznym z pacjentem/klientem. Potrafi dobierać i rekomendować formy pomocy psychologicznej, w tym psychoterapeutycznej. Jego postawa cechuje się wrażliwością, zrozumieniem i empatią wobec trudności innych osób. Umiejętności absolwenta tej specjalności obejmować będą także posługiwanie się podstawowymi technikami wykorzystywanymi w poradnictwie i psychoterapii. Ścieżka kształcenia daje możliwość poszerzenia repertuaru oddziaływań profilaktycznych, terapeutycznych i rehabilitacyjnych, które umożliwiają podjęcie pracy w ośrodkach zdrowia oraz w placówkach, których celem jest wsparcie i pomoc psychologiczna, tj. poradnie psychologiczne i psychologicznopedagogiczne, szpitale (w szczególności oddziały psychiatryczne), różnego typu ośrodki pomocy społecznej. Dodatkowo, wiedza i umiejętności absolwenta predysponować go będą do pracy w szkołach i ośrodkach wychowawczych. Ponadto, Absolwent posiadać będzie wiedzę i umiejętności pozwalające mu podjąć pracę w działach personalnych firm komercyjnych, organizacjach pozarządowych, ośrodkach szkoleniowych i doradztwie zawodowym.

Absolwent zakresu kształcenia: Psychologia zarządzania

Absolwent tej ścieżki kształcenia posiada wiedzę na temat psychologicznych uwarunkowań zarządzania pracownikami i funkcjonowania organizacji. Posiada wiedzę na temat tradycyjnych i nowoczesnych metod zarządzania i potrafi je wykorzystać w praktyce funkcjonowania przedsiębiorstwa/organizacji. Rozumie na czym polegają funkcje zarządzania i role pełnione przez menedżera. Rozumie, że sukces w zarządzaniu firmą zależy nie tylko od umiejętności technologicznych, ale również od psychologicznych uwarunkowań funkcjonowania pracowników. Absolwent tej ścieżki kształcenia potrafi wykorzystać wiedzę i umiejętności związane z komunikacją interpersonalną, grupową i publiczną do wywierania wpływu na pracowników i motywowania ich do efektywnego wykonywania zadań organizacji. Potrafi również przeprowadzić diagnozę obiegu informacji i usprawnić jej przebieg. Rozumie, że istotą skutecznego zarządzania organizacją jest zachowanie równowagi między ukierunkowaniem na zadania i na pracowników. Rozumiejąc prawidłowości występujące w grupie, potrafi rozwijać jej spójność oraz umożliwić rozwój grupy w kierunku fazy produkcyjnej i dalszą jej ewolucję w kierunku zespołu. Zna metody zarządzania pracownikami i mechanizmy decydujące o rozwoju ich kariery zawodowej. Potrafi wdrożyć i wyegzekwować indywidualne programy rozwoju pracowników i przeprowadzić rzetelną ocenę ich aktywności zawodowej. Jest przygotowany do przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej, jak również do przeprowadzenia rozmowy związanej ze zwolnieniem pracownika. Rozumie rolę kultury organizacyjnej dla tworzenia sprzyjającego do pracy klimatu w organizacji. Zna zasady współpracy z mediami i potrafi wykorzystać wiedzę z obszaru public relations do budowania odpowiednich relacji ze środowiskiem zewnętrznym dla organizacji. Rozumie na czym polega zarządzanie czasem i finansami w wymiarze osobistym oraz organizacyjnym i potrafi przekazać tę wiedzę podwładnym. Potrafi prowadzić negocjacje z pracownikami i klientami zewnętrznymi oraz jest przygotowany do prowadzenia mediacji. Jest świadomy nieuchronności pojawiania się konfliktów w relacjach interpersonalnych i realiach rynkowych. Zna mechanizmy powstawania konfliktów i potrafi stosować odpowiednie metody ich rozwiązywania. Potrafi zarządzać sytuacjami kryzysowymi w organizacji. Potrafi działać w warunkach charakteryzujących się niepełnymi informacjami i podejmować trafne decyzje, będące wynikiem racjonalnej kalkulacji i wyważonego ryzyka. Jest zdolny do odpowiedzialnego prowadzenia przedsiębiorstwa, przestrzegając zasad etycznych zawodu psychologa oraz menedżera. Docenia rolę rozwoju zawodowego i osobistego wszystkich pracowników organizacji. Absolwent ścieżki kształcenia psychologia zarządzania może znaleźć zatrudnienie w organizacji na stanowisku doradcy personalnego, jak również pracować w dziale kadr. Działać jako członek sztabu kryzysowego, prowadzić negocjacje i mediacje. Pracować w dziale public relations firmy. Jest również przygotowany od strony psychologii zarządzania do założenia własnej firmy i zarządzania nią pod warunkiem posiadania również odpowiedniej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie ekonomii.

Dodatkowo istnieje możliwość nieodpłatnego realizowania modułu przygotowania pedagogicznego w ramach kursów swobodnego wyboru.


Zasady kwalifikacji

EGZAMIN MATURALNY (TZW. "NOWA MATURA")

W postępowaniu kwalifikacyjnym na studia pierwszego stopnia oraz jednolite studia magisterskie na każdy kierunek studiów, z wyjątkiem kierunku studiów filologia angielska, brane są pod uwagę trzy przedmioty. Punkty rankingowe są obliczane według poniższego wzoru:

Pr= P1xWp+P2xWp+P3xWp

Pr – punkty rankingowe

P1-  wynik uzyskany z egzaminu pisemnego z języka polskiego na poziomie podstawowym lub rozszerzonym

P2 - wynik uzyskany z egzaminu pisemnego z języka nowożytnego na poziomie podstawowym lub rozszerzonym

P3 – wynik uzyskany z egzaminu pisemnego z jednego wybranego spośród listy przedmiotów na poziomie podstawowym lub rozszerzonym

Lista przedmiotów: Matematyka/ Biologia/ Chemia/ Filozofia/ Fizyka/ Geografia/ Historia/ Historia muzyki/ Historia sztuki/ Informatyka/ Język łaciński i kultura antyczna/ Język mniejszości narodowej/ Język regionalny/ Wiedza o społeczeństwie/Fizyka z astronomią/Wiedza o tańcu/ Filozofia/ Język mniejszości etnicznej/ Język regionalny/ Język kaszubski

Wp – współczynnik przeliczeniowy punktów procentowych na punkty rankingowe:

  • 0,1 - poziom podstawowy, np. 70% x 0,1 = 7 Pr
  • 0,15 –poziom rozszerzony, np. 70% x 0,15 = 10,5 Pr
  • 0,2 – matura dwujęzyczna, np. 70% x 0,2 = 14 Pr

Szczegółowe warunki rekrutacji dostępne tutaj.

EGZAMIN DOJRZAŁOŚCI (TZW. "STARA MATURA")

W przypadku kandydatów (z wyjątkiem kandydatów na kierunku filologia angielska), którzy z przedmiotów objętych postępowaniem kwalifikacyjnym zdawali egzamin dojrzałości uwzględnia się wyniki z części pisemnej egzaminu dojrzałości z następujących przedmiotów: języka polskiego, języka obcego i trzeciego przedmiotu. W przypadku braku oceny z trzeciego przedmiotu z części pisemnej egzaminu dojrzałości należy wziąć pod uwagę ocenę z części ustnej. W przypadku braku oceny z języka obcego z części pisemnej egzaminu dojrzałości należy wziąć pod uwagę ocenę z części ustnej. W przypadku gdy kandydat nie zdawał na egzaminie języka obcego nowożytnego otrzymuje z tego przedmiotu 0 pkt rankingowych, ale jest dopuszczony do postępowania kwalifikacyjneg. Punkty rankingowe są obliczane według poniższego wzoru:

Pr= P1xWp+P2xWp+P3xWp

Pr – punkty rankingowe

P1-  wynik uzyskany z egzaminu pisemnego z języka polskiego przeliczonego na punkty procentowe zgodnie z poniższą tabelą,

P2 - wynik uzyskany z egzaminu pisemnego z języka obcego, w przypadku braku oceny z języka obcego z części pisemnej należy wziąć pod uwagę ocenę z części ustnej, przeliczonego na punkty procentowe zgodnie z poniższą tabelą,

P3 – wynik uzyskany z egzaminu pisemnego z trzeciego przedmiotu,  w przypadku braku oceny z trzeciego przedmiotu z części pisemnej należy wziąć pod uwagę ocenę z części ustnej, przeliczonego na punkty procentowe zgodnie z poniższą tabelą.

Ocena (skala od 1 - 6)

Punkty procentowe

Ocena (skala od 2 - 5)

Punkty procentowe

dopuszczająca (2)

30%

-

-

dostateczna (3)

50%

dostateczna (3)

50%

dobra (4)

70%

dobra (4)

75%

bardzo dobra (5)

90%

bardzo dobra (5)

100%

celująca (6)

100%

-

-

Wp – współczynnik przeliczeniowy punktów procentowych na punkty rankingowe:

  • 0,15 - punkty procentowe przeliczone z wyników z każdego przedmiotu zdanego na egzaminie dojrzałości, np. 70% x 0,15 = 10,5 Pr
  • 0,2 – matura dwujęzyczna, np. 70% x 0,2 = 14 Pr

Szczegółowe warunki rekrutacji dostępne tutaj.

MATURA ZAGRANICZNA, MATURA IB, MATURA EB 

W przypadku kandydatów, którzy uzyskali świadectwo maturalne poza granicami Polski (poza kandydatami na filologie angielską) w postępowaniu kwalifikacyjnym na studia pierwszego stopnia oraz jednolite studia magisterskie na każdy kierunek studiów, brane są pod uwagę trzy przedmioty, tj. język urzędowy kraju, w którym kandydat ukończył szkołę średnią, język obcy nowożytny oraz trzeci przedmiot do wyboru spośród przedmiotów zdawanych na maturze europejskiej, maturze zagranicznej lub egzaminie zagranicznym. W przypadku gdy egzamin maturalny nie obejmował danego przedmiotu, pod uwagę brana jest ocena z klasyfikacji końcowej (ukończenia szkoły średniej) spośród przedmiotów wskazanych w postępowaniu kwalifikacyjnym (dotyczy tylko matury zagranicznej). Punkty rankingowe są obliczane według poniższego wzoru:

Pr= P1xWp+P2xWp+P3xWp

Pr – punkty rankingowe

P1-  wynik uzyskany z egzaminu z języka urzędowego* przeliczonego na punkty procentowe zgodnie z Zasadami przeliczania matury IB, matury EB oraz  matur zagranicznych wg. krajów,

P2 - wynik uzyskany z egzaminu z języka obcego nowożytniego*, przeliczonego na punkty procentowe zgodnie z Zasadami przeliczania matury IB, matury EB oraz  matur zagranicznych wg. krajów,

P3 – wynik uzyskany z egzaminu z trzeciego przedmiotu*, przeliczonego na punkty procentowe zgodnie z Zasadami przeliczania matury IB, matury EB oraz  matur zagranicznych wg. krajów.

*W przypadku gdy egzamin maturalny nie obejmował danego przedmiotu, pod uwagę brana jest ocena z klasyfikacji końcowej (ukończenia szkoły średniej) spośród przedmiotów wskazanych w postępowaniu kwalifikacyjnym (dotyczy tylko matury zagranicznej)

Wp – współczynnik przeliczeniowy punktów procentowych na punkty rankingowe:

•             0,1 - poziom podstawowy, np. 70% x 0,1 = 7 Pr

•             0,15 –poziom rozszerzony, np. 70% x 0,15 = 10,5 Pr

 Szczegółowe warunki rekrutacji dostępne tutaj.