Kod | KUL-SM |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Instytut Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa |
Kierunek studiów | Kulturoznawstwo |
Forma studiów | Stacjonarne |
Poziom kształcenia | Drugiego stopnia |
Profil studiów | ogólnoakademicki |
Języki wykładowe | polski |
Minimalna liczba studentów | 20 |
Limit miejsc | 30 |
Czas trwania | 4 semestry (2 lata) |
Adres komisji rekrutacyjnej | rekrutacja@ignatianum.edu.pl |
Godziny otwarcia sekretariatu | https://ignatianum.edu.pl/kontakt-cos |
Adres WWW | http://www.ignatianum.edu.pl/rekrutacja |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
Informacje o kierunku
- Studia są prowadzone w Instytucie Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa na Wydziale Filozoficznym
- Program studiów
- Zajęcia prowadzone od poniedziałku do piątku
- Opłata rekrutacyjna wynosi 85 zł
- Czesne: studia bezpłatne
Przydatne informacje
Opis kierunku
Kulturoznawstwo w Uniwersytecie Ignatianum w Krakowie (UIK), to studia ukierunkowane humanistycznie. Program studiów obejmuje moduły związane z prowadzonymi badaniami naukowymi w dziedzinie nauk humanistycznych. Celem studiów jest wykształcenie u studentów zespołu wiedzy, umiejętności zawodowych i kompetencji społecznych, dzięki którym absolwent kulturoznawstwa będzie przygotowany zarówno do prowadzenia badań naukowych w zakresie kulturoznawstwa, jak i do podjęcia pracy w rozmaitych sektorach kultury. Absolwent posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą specyfiki metodologii badań humanistycznych ze szczególnym uwzględnieniem badań kulturoznawczych, gruntownie zna terminologię właściwą przede wszystkim dla nauk humanistycznych, w tym dla nauk o kulturze i religii. Zna i rozumie, na czym polegają badania naukowe prowadzone w ramach nauk humanistycznych. Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nauk o kulturze i religii z innymi dziedzinami i dyscyplinami naukowymi, pozwalającą mu na integrowanie perspektyw dla nich właściwych. Absolwent posiada wiedzę, kompetencje oraz praktyczne umiejętności z zakresu zarządzania w obszarze kultury oraz funkcjonowania instytucji i organizacji kulturalnych. Absolwent posiada szeroką i ugruntowana wiedzę o człowieku jako twórcy i odbiorcy kultury, o społecznych funkcjach kultury, w tym o uwarunkowaniach dialogu międzykulturowego i międzyreligijnego. Zna szczegółowo najważniejsze problemy kultury dawnej i współczesnej, z uwzględnieniem perspektyw filozoficznej, aksjologicznej, estetycznej. Ma wiedzę na temat wybranych zagadnień z zakresu literatury, sztuki, architektury, religii, muzyki i mediów, a także turystyki międzynarodowej. Posiada przy tym pogłębioną wiedzę dotyczącą historii i współczesności Kościoła oraz jego roli w kulturze, ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia Towarzystwa Jezusowego.
Podstawa ubiegania się o przyjęcie na kierunek
Prawo do ubiegania się o przyjęcie na kierunek, mają osoby, które ukończyły studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie lub studia równorzędne w kraju lub za granicą i posiadają dokument uprawniający do kontynuacji kształcenia na studiach wyższych, tj: dyplom ukończenia ww. studiów (tytuł zawodowy licencjata lub magistra albo równorzędny), albo inny dokument ukończenia uczelni za granicą uprawniający do podjęcia studiów drugiego stopnia w państwie, w którym został wydany, uznany za równorzędny z odpowiednim polskim dyplomem ukończenia studiów co najmniej pierwszego stopnia, zgodnie z przepisami w sprawie nostryfikacji dyplomów ukończenia studiów wyższych uzyskanych za granicą, chyba że został zwolniony na podstawie tych przepisów z postępowania nostryfikacyjnego, albo uznany, na podstawie umowy międzynarodowej, za równorzędny z odpowiednim polskim dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia lub za uprawniający do podjęcia studiów drugiego stopnia w Rzeczypospolitej Polskiej.
Zakres kształcenia
Rekrutacja na studia w UIK odbywa się na kierunek. Wyboru zakresu dokonuje się w trakcie trwania studiów, w określonych przez Instytut terminach i zasadach.Sztuka: design, dyskurs i zarządzanie |
Turystyka i komunikacja międzykulturowa: dyskurs i zarządzanie |
Wybór zakresu kształcenia
Wybór zakresu kształcenia na Wydziale Filozoficznym
Sylwetka absolwenta
Absolwent zakresu kształcenia: Sztuka: design, dyskurs i zarządzanie
Możliwa kariera zawodowa:
Absolwent tego zakresu może podjąć pracę:
-
jako specjalista z zakresu kultury artystycznej (obejmującej różnorodne aspekty sztuki i designu), w instytucjach zajmujących się problematyką ochrony oraz udostępniania dziedzictwa artystycznego, a także tendencjami na rynku sztuki i designu. Potencjalne miejsca pracy po ukończeniu tej ścieżki to m.in.: muzea i galerie sztuki, instytucje kulturalne i artystyczne, a także różnorakie ośrodki i firmy wymagające umiejętności współpracy ze społecznościami zajmującymi się sztuką, projektowaniem oraz działaniami kreatywnymi (np. z lokalnymi, krajowymi i międzynarodowymi instytucjami i artystami);
-
jako animator, kreator oraz koordynator widowisk artystycznych i projektów z zakresu sztuk wizualnych, w ośrodkach wymagających umiejętności wspierania twórczej aktywności w zakresie sztuki i projektowania;
-
w redakcjach i innego typu działach zajmujących się promocją i krytyką twórczości artystycznej oraz działań projektowych - w tym m.in. jednostkach przygotowujących recenzje wydarzeń kulturalnych i artystycznych, omawiających trendy i dyskursy w teorii i praktyce artystycznej;
-
będzie przygotowany do podjęcia własnej działalności gospodarczej w zakresie animacji i doradztwa z obszaru sztuki oraz na rozwijania rynkowej działalności galeryjnej i antykwarycznej.
Inne przykładowe miejsca pracy to m.in.:
- agencje interaktywne i reklamowe,
- agencje artystyczne,
- instytucje organizujące imprezy masowe,
- instytucje kultury administracji publicznej.
Absolwent zakresu kształcenia: Turystyka i komunikacja międzykulturowa: dyskurs i zarządzanie
Możliwa kariera zawodowa:
Absolwent tego zakresu może podjąć pracę:
- w przedsiębiorstwach i firmach turystycznych zajmujących się obsługą międzynarodowego ruchu turystycznego;
- w jednostkach administracji rządowej i samorządowej odpowiedzialnych za rozwój turystyki;
- w centrach pielgrzymkowych;
- w centrach informacji turystycznej;
- w stowarzyszeniach łączności z Polonią;
- w firmach jako organizator/koordynator ds. organizacji i zarządzania imprezami turystycznymi;
- w firmach jako organizator/koordynator ds. organizacji i zarządzania imprezami o charakterze międzykulturowym;
- w organizacjach specjalizujących się w zakresie komunikacji międzykulturowej (przy organizacji warsztatów, szkoleń);
- w firmach i instytucjach branży turystycznej a także instytucjach życia gospodarczego, kulturalnego i społeczno-politycznego.
Zasady kwalifikacji
Kryterium kwalifikacyjnym na studia drugiego stopnia jest tzw. konkurs-ranking uwzględniający:
- ocenę uzyskaną na dyplomie ukończenia studiów pierwszego stopnia lub na dyplomie ukończenia studiów magisterskich - do 5 punktów;
- średnią ważona ocen z całości studiów obowiązującą w uczelni, której dyplom jest brany pod uwagę w konkursie-rankingu – do 5 punktów.
Punkty rankingowe są obliczane według poniższego wzoru:
Punkty rankingowe= Ocena na dyplomie +Średnia ważona ocen z całości studiów*
Szczegółowe warunki rekrutacji dostępne tutaj.
* W uzasadnionych przypadkach, gdy kandydat nie może przedstawić zaświadczenia ze średnią ważoną ocen otrzymuje za średnią 0 pkt rankingowych, ale jest dopuszczony do postępowania kwalifikacyjnego.