II stopień 2024/2025

zmień rekrutację anuluj wybór

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

Pedagogika

Szczegóły
Kod PED-NM
Jednostka organizacyjna Instytut Nauk o Wychowaniu
Kierunek studiów Pedagogika
Forma studiów Niestacjonarne
Poziom kształcenia Drugiego stopnia
Profil studiów ogólnoakademicki
Języki wykładowe polski
Minimalna liczba studentów 20
Limit miejsc 80
Czas trwania 4 semestry (2 lata)
Adres komisji rekrutacyjnej rekrutacja@ignatianum.edu.pl
Godziny otwarcia sekretariatu https://ignatianum.edu.pl/kontakt-cos
Adres WWW http://www.ignatianum.edu.pl/rekrutacja
Wymagany dokument
  • Wykształcenie wyższe
  Zadaj pytanie
Obecnie nie trwają zapisy.

Nadchodzące tury w tej rekrutacji:
  • Tura 1 (17.06.2024 00:00 – 15.07.2024 23:59)

Informacje o kierunku

  • Studia są prowadzone w Instytucie Nauk o Wychowaniu na Wydziale Pedagogicznym
  • Program studiów
  • Zajęcia prowadzone w piątki od godziny 15:00 (zajęcia zdalne) oraz w soboty 
  • Opłata rekrutacyjna wynosi 85 zł

Przydatne informacje

Opis kierunku

Celem studiów drugiego stopnia na kierunku pedagogika jest poszerzenie wiedzy pedagogicznej studentów oraz przygotowanie ich do podjęcia dalszego kształcenia i samokształcenia. Absolwent dysponuje rzetelnym przygotowaniem teoretycznym o charakterze interdyscyplinarnym. Posiada umiejętności prowadzenia badań oraz dostrzegania i samodzielnego rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych w zakresie nauk pedagogicznych. Absolwent Ignatianum posiada umiejętności osobistej refleksji i autoformacji w duchu pedagogiki ignacjańskiej odwołującej się do doświadczenia, refleksji i oceny własnych działań w świetle zdobytej wiedzy.

Podstawa ubiegania się o przyjęcie na kierunek

Prawo do ubiegania się o przyjęcie na kierunek, mają osoby, które ukończyły studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie lub studia równorzędne w kraju lub za granicą:

  • których efekty kształcenia osadzone są w obszarze nauk humanistycznych lub w obszarze nauk społecznych lub
  •  na kierunkach z przygotowaniem pedagogicznym lub
  • na kierunkach z programem kształcenia przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela i posiadają dyplom ukończenia tych studiów (tytuł zawodowy licencjata lub magistra albo równorzędny) albo inny dokument ukończenia uczelni za granicą uprawniający do podjęcia studiów drugiego stopnia w państwie, w którym został wydany, uznany za równorzędny z odpowiednim polskim dyplomem ukończenia studiów co najmniej pierwszego stopnia, zgodnie z przepisami w sprawie nostryfikacji dyplomów ukończenia studiów wyższych uzyskanych za granicą, chyba że został zwolniony na podstawie tych przepisów z postępowania nostryfikacyjnego, albo uznany, na podstawie umowy międzynarodowej, za równorzędny z odpowiednim polskim dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia lub za uprawniający do podjęcia studiów drugiego stopnia w Rzeczypospolitej Polskiej.

Zakres kształcenia 

Rekrutacja na studia w UIK odbywa się na kierunek. Wyboru zakresu dokonuje się w trakcie trwania studiów, w określonych przez Instytut terminach i zasadach. 

Zakresy kształcenia:

Pedagogika resocjalizacyjna z interwencją kryzysową
Pedagogika szkolna z terapią pedagogiczną
Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z profilaktyką społeczną

Wybór zakresu kształcenia

Wybór zakresu kształcenia na Wydziale Pedagogicznym

Sylwetka absolwenta

Absolwent zakresu kształcenia: Pedagogika resocjalizacyjna z interwencją kryzysową

Absolwent posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o terminologii używanej w pedagogice resocjalizacyjnej i interwencji kryzysowej, przedmiocie badań i zadaniach oraz genezie subdyscypliny pedagogika resocjalizacyjna, jej związkach z innymi dyscyplinami naukowymi. Posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o filozoficznych, pedagogicznych, psychologicznych, socjologicznych podstawach teoretycznych konstytuujących współczesny i historyczny status naukowy pedagogiki resocjalizacyjnej i obszarach jej działalności praktycznej. Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o zasadach przeprowadzania diagnozy indywidualnej i środowiskowej w obszarze pomocy, resocjalizacji i interwencji kryzysowej. Dysponuje uporządkowaną i pogłębioną wiedzą o zasadach i metodach planowania i przeprowadzania interwencji kryzysowej i oddziaływania resocjalizującego w kontekście instytucjonalnym i pozainstytucjonalnym oraz uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie organizacyjnych i systemowych czynników konstytuujących funkcjonowanie placówek interwencyjnych i resocjalizacyjnych w ramach systemu resocjalizacji oraz wsparcia jednostek i grup zagrożonych marginalizacją i przestępczością. W toku kształcenia absolwent nabył pogłębione umiejętności posługiwania się terminologią używaną w pedagogice resocjalizacyjnej i interwencji kryzysowej oraz analizowania powiązań pomiędzy innymi dyscyplinami naukowymi oraz wykorzystywania ich w postępowaniu diagnostycznym i działaniach interwencyjnych i resocjalizacyjnych. Posiada pogłębione umiejętności posługiwania się ujęciami teoretycznymi dla wyjaśniania, analizowania i wykorzystywania w praktyce rozwiązywania problemów w obszarze interwencji kryzysowej i działań resocjalizacyjnych. Posiada pogłębioną umiejętność wykorzystania wiedzy interdyscyplinarnej dla przeprowadzenia diagnozy indywidualnej i środowiskowej oraz planowania indywidualnych i systemowych działań interwencyjnych i resocjalizacyjnych. Potrafi zaprojektować działania interwencyjne i resocjalizacyjne w oparciu o znane zasady i metody interwencji kryzysowej i wychowania resocjalizującego. Potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie systemowych i organizacyjnych czynników konstytuujących funkcjonowanie systemu resocjalizacji, wczesnej interwencji i wsparcia jednostek i grup zagrożonych marginalizacją i przestępczością dla zaprojektowania i przeprowadzenia działań interwencyjnych, pomocowych i resocjalizacyjnych. W procesie akademickiego kształcenia wspierany jest także rozwój kompetencji społecznych. Absolwent ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności pedagogicznych, a także potrzebę samorozwoju i samokształcenia w zakresie swojej pracy w obszarze interwencji kryzysowej, wsparcia, pomocy i resocjalizacji jednostek i grup zagrożonych marginalizacją czy pozostających w kryzysie. Posiada kompetencje do aktywnego, profesjonalnego planowania, organizacji działań interwencyjnych, pomocowych i resocjalizacyjnych nakierowanych na jednostki i grupy zagrożone marginalizacją, przestępczością czy pozostające w kryzysie.

Absolwent może być zatrudniony jako: wychowawca w zakładach karnych, aresztach śledczych, służbach sądowych i więziennych, jako kurator sądowy oraz może podejmować pracę wychowawczą w środowiskach lokalnych. Ponadto, w przypadku absolwentów, którzy uzyskali przygotowanie pedagogiczne i ukończyli pierwszy stopień w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, w: młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, okręgowych ośrodkach wychowawczych, schroniskach dla nieletnich, zakładach poprawczych, świetlicach socjoterapeutycznych, placówkach interwencyjnych, placówkach typu socjalizacyjnego, interwencyjnego, specjalistycznego, w szkolnych schroniskach młodzieżowych. Absolwenci w tym przypadku nabywają również kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach oraz nauczyciela dodatkowo zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego w przedszkolach, szkołach i oddziałach integracyjnych lub w celu współorganizowania kształcenia uczniów odpowiednio niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym.

Wyboru zakresu kształcenia: Pedagogika resocjalizacyjna z interwencją kryzysową mogą dokonać wyłącznie studenci, którzy ukończyli studia na kierunku pedagogika resocjalizacyjna lub na innym kierunku, na którym realizowali studia w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej/resocjalizacji/resocjalizacji kreującej oraz posiadają przygotowanie pedagogiczne. Studenci, którzy nie posiadają kwalifikacji pedagogicznych do pracy z dziećmi i młodzieżą uzyskanych w trakcie studiów pierwszego stopnia, mogą je uzupełnić w trakcie studiów drugiego stopnia realizując odpłatny moduł przygotowania pedagogicznego;

Absolwent zakresu kształceniaPedagogika szkolna z terapią pedagogiczną

Absolwent kierunku posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o terminologii używanej w pedagogice szkolnej i terapii pedagogicznej oraz o przedmiocie badań i zadaniach oraz genezie subdyscypliny pedagogika szkolna i jej związkach z innymi dyscyplinami naukowymi. Posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o zasadach przeprowadzania diagnozy indywidualnej i środowiskowej, ma pogłębioną wiedzę dotyczącą zasad, metod i środków pracy z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi i dzieckiem zdolnym. Ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii i koncepcji terapeutycznych stanowiących podstawę działalności pedagogicznej; zna i rozumie procedury motywujące jednostki, grupy do uczestnictwa w terapii. Zna podmiot, przedmiot, środki i metody działania poradniczego i orientacji zawodowej, jak również ich miejsce jako interakcji międzyosobowej. W toku kształcenia absolwent nabył pogłębione umiejętności posługiwania się terminologią używaną w pedagogice szkolnej i terapii pedagogicznej, analizowania powiązań pomiędzy innymi dyscyplinami naukowymi oraz wykorzystywania ich w postępowaniu diagnostycznym i działaniach terapeutycznych, a także w posługiwaniu się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania zachowań uczniów, wychowanków. Posiada pogłębioną umiejętność wykorzystania wiedzy interdyscyplinarnej dla przeprowadzenia diagnozy indywidualnej i środowiskowej oraz zaprojektowania indywidualnych i systemowych działań. Posiada umiejętność dostrzegania i identyfikowania problemów edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych dzieci i młodzieży, a także konstruowania programów naprawczych. Potrafi stymulować rozwój wychowanków poprzez stosowanie technik kompensacyjnych, psychoterapeutycznych, aktywizujących i artystycznych. W procesie akademickiego kształcenia wspierany jest także rozwój kompetencji społecznych. Absolwent jest wrażliwy na problemy dzieci i młodzieży oraz podejmuje profesjonalne działania służące tworzeniu im wartościowego środowiska wychowawczego. Posiada kompetencje w zakresie rozwiązywania problemów edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych; poszukuje sposobów ich rozwiązania nie naruszających godności, intymności i podmiotowości dziecka i jego rodziny.

Po tym zakresie absolwent może być zatrudniony jako: pedagog w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, wychowawca w bursach, placówkach wsparcia dziennego lub w innych placówkach opiekuńczo–wychowawczych, instytucjach i organizacjach których celem statutowym jest pomoc, wsparcie, opieka, wychowanie, profilaktyka. W przypadku absolwentów, którzy uzyskali przygotowanie pedagogiczne i ukończyli pierwszy stopień kształcenia w zakresie pedagogiki przygotowującej do realizacji zadań pedagoga szkolnego uzyskują kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga szkolnego oraz nauczyciela wychowawcy w świetlicach szkolnych, internatach i w szkolnych schroniskach młodzieżowych. Ponadto w sytuacji posiadania przygotowania pedagogicznego i ukończenia studiów pierwszego stopnia kształcenia w zakresie pedagogiki korekcyjnej/terapii pedagogicznej absolwent uzyskuje kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach oraz nauczyciela dodatkowo zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego w przedszkolach, szkołach i oddziałach integracyjnych lub w celu współorganizowania kształcenia uczniów odpowiednio niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym.

Wyboru zakresu kształcenia Pedagogika szkolna z terapią pedagogiczną mogą dokonać wyłącznie studenci, którzy ukończyli pierwszy stopień na kierunku pedagogika w zakresie pedagogika szkolna lub w zakresie uprawniającym do wykonywania zawodu pedagoga szkolnego oraz posiadają przygotowanie pedagogiczne. Studenci, którzy nie posiadają kwalifikacji pedagogicznych do pracy z dziećmi i młodzieżą uzyskanych w trakcie studiów pierwszego stopnia, mogą je uzupełnić w trakcie studiów drugiego stopnia realizując odpłatny moduł przygotowania pedagogicznego. 

Absolwent zakresu kształcenia: Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z profilaktyką społeczną

Absolwent  posiada zaawansowaną wiedzę o terminologii używanej w pedagogice opiekuńczej i profilaktyce społecznej, ponadto o przedmiocie i zadaniach oraz genezie tej subdyscypliny i związkach z innymi dyscyplinami naukowymi. Posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę obejmującą terminologię z zakresu profilaktyki społecznej, opieki i wychowania, pomocy i wsparcia dzieci, młodzieży i dorosłych, także starszych oraz wiedzę o rozwoju i  potrzebach człowieka na różnych etapach jego życia. Ma zaawansowaną wiedzę o uczestnikach procesu opieki i socjalizacji, o ich środowiskach wychowawczych, jak również dotyczącą zasad, metod i środków pracy opiekuńczo-wychowawczej i badań nad opieką. Ponadto dysponuje pogłębioną wiedzę o zagrożeniach i  dysfunkcjach, o problemowych, niebezpiecznych i antyspołecznych zachowaniach dzieci i młodzieży oraz o zachowaniach normatywnych. Dysponuje wiedzą na temat etyki, standardów, strategii, systemowych rozwiązań oraz podstaw prawnych w zakresie opieki nad dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, także starszymi oraz w odniesieniu do uwarunkowań formalno-prawnych profilaktyki społecznej oraz w zakresie opracowywania, realizacji i ewaluacji programów profilaktycznych w instytucjach oświatowych i środowisku lokalnym. Zna różne formy opieki, pomocy i wsparcia. Zna organizację pracy pedagoga - profesjonalnego opiekuna i wychowawcy, jego zadania oraz metody pracy. W toku kształcenia absolwent nabył umiejętności posługiwania się terminologią używaną w profilaktyce społecznej, pedagogice opiekuńczej i pedagogice społecznej, analizowania powiązań pomiędzy innymi dyscyplinami naukowymi oraz wykorzystywania ich w postępowaniu diagnostycznym i działaniach opiekuńczo-wychowawczych oraz profilaktycznych. Posiada umiejętności posługiwania się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania zachowań wychowanków i podopiecznych oraz wykorzystania wiedzy interdyscyplinarnej dla przeprowadzenia diagnozy potrzeb rozwojowych i wychowawczych człowieka na różnych etapach jego życia oraz zaprojektowania indywidualnych i systemowych działań opiekuńczo-wychowawczych i profilaktycznych, w tym konstruowania programów naprawczych. Posiada umiejętność dostrzegania, identyfikowania i różnicowania problemów opiekuńczych i wychowawczych dzieci, młodzieży oraz osób starszych, ponadto zachowań normatywnych i ryzykownych dzieci i młodzieży, a także projektowania i realizowania działań uzupełniających i kompensujących proces opieki, wychowania i socjalizacji w kontekście postępujących zmian społecznych. Potrafi planować, organizować, realizować i ewaluować strategie działań opiekuńczo-wychowawczych i kompensacyjnych oraz uniwersalne, selektywne i wskazujące programy profilaktyczne w oparciu o adekwatne podstawy teoretyczne i dobre praktyki. Ma umiejętności umożliwiające udzielanie pomocy i wsparcia w rozwiązywaniu problemów indywidualnych i grupowych. Ponadto służące poprawnej realizacji i implementacji działań profilaktycznych w instytucjach oświatowych i środowisku lokalnym. Potrafi projektować i prowadzić zajęcia z grupą dziecięcą, młodzieżową, dorosłych, także starszych w placówkach o charakterze opiekuńczo-wychowawczym, socjalnym i kulturalnym. W procesie akademickiego kształcenia wspierany jest także rozwój kompetencji społecznych. Absolwent jest zdolny do rozwiązywania problemów rozwojowych, opiekuńczych, wychowawczych i socjalizacyjnych, poszukuje sposobów ich rozwiązania nie naruszających godności, intymności oraz podmiotowości podopiecznego i jego rodziny. Jest wrażliwy na problemy dzieci, młodzieży, osób starszych oraz podejmuje profesjonalne działania służące tworzeniu im wartościowego środowiska wychowawczego. Jest przekonany o potrzebie permanentnego samokształcenia i monitorowania własnych kompetencji zawodowych, niezbędnych do efektywnej współpracy i komunikacji z grupami społecznymi w różnym wieku i o różnych potrzebach. Wykazuje cechy refleksyjnego praktyka o solidnych podstawach teoretycznych i etycznych w zakresie opieki, wychowania i profilaktyki społecznej. Posiada kompetencje poznawcze, metodyczne, diagnostyczne i praktyczne w zakresie form opieki, funkcji, zadań i planowania pracy opiekuńczej i wychowawczej oraz działań profilaktycznych. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań opiekuńczo-wychowawczych i kompensacyjnych oraz w zakresie profilaktyki zachowań ryzykownych w różnych środowiskach. 

Absolwent posiada kwalifikacje do pracy zawodowej w: placówkach różnego typu, zajmujących się opieką, wychowaniem oraz pomocą i wsparciem, jak również działalnością profilaktyczną w odniesieniu do osób w każdym wieku, od małego dziecka po osoby starsze. Może być zatrudniony jako: pedagog – opiekun i wychowawca w instytucjach systemu pomocy społecznej, służby zdrowia i oświaty, m.in. w świetlicach środowiskowych, w bursach i ochotniczych hufcach pracy, w placówkach wychowania pozaszkolnego, opiekuńczo-wychowawczych różnego typu: domach dziecka, pogotowiach opiekuńczych, sanatoriach, oddziałach dziecięcych szpitali, w instytucjach opieki paliatywnej, żłobkach, klubach różnego typu: dziecięcych, młodzieżowych, seniora, w placówkach wsparcia dziennego, ośrodkach pomocy społecznej i domach pomocy społecznej, powiatowych centrach pomocy rodzinie, w placówkach zajmujących się pieczą zastępczą, ośrodkach adopcyjnych oraz organizacjach pozarządowych, fundacjach i stowarzyszeniach działających na rzecz dzieci, młodzieży i osób starszych. Może podejmować pracę wychowawczą jako organizator grup środowiskowych. Posiada również kompetencje do realizowania programów profilaktycznych w placówkach edukacyjnych, w których ustawowo są prowadzone działania o charakterze profilaktycznym oraz do prowadzenia własnej działalności profilaktycznej w organizacjach pozarządowych (tzw. trzeciego sektora) jako twórca i realizator specjalistycznych programów profilaktycznych. Absolwent, który ukończył studia pierwszego stopnia w zakresie pedagogiki, odpowiadającym prowadzonym zajęciom i posiada przygotowanie pedagogiczne może być zatrudniony jako nauczyciel wychowawca w świetlicach szkolnych i w internatach.

Wybór zakresu kształcenia Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z profilaktyką społeczną. Studenci, którzy nie posiadają kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (przygotowanie pedagogiczne) do pracy z dziećmi i młodzieżą uzyskanych w trakcie studiów pierwszego stopnia, mogą je uzupełnić w trakcie studiów drugiego stopnia realizując odpłatny moduł przygotowania pedagogicznego. 


Zasady kwalifikacji

Kryterium kwalifikacyjnym na studia drugiego stopnia jest tzw. konkurs-ranking uwzględniający: 

  • ocenę uzyskaną na dyplomie ukończenia studiów pierwszego stopnia lub na dyplomie ukończenia studiów magisterskich - do 5 punktów;
  • średnią ważona ocen z całości studiów obowiązującą w uczelni, której dyplom jest brany pod uwagę w konkursie-rankingu – do 5 punktów.

Punkty rankingowe są obliczane według poniższego wzoru:

 Punkty rankingowe= Ocena na dyplomie +Średnia ważona ocen z całości studiów*

Szczegółowe warunki rekrutacji dostępne tutaj.

* W uzasadnionych przypadkach, gdy kandydat nie może przedstawić zaświadczenia ze średnią ważoną ocen otrzymuje za średnią 0 pkt rankingowych, ale jest dopuszczony do postępowania kwalifikacyjnego.