Kod | KUL-SM |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Instytut Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa |
Kierunek studiów | Kulturoznawstwo |
Forma studiów | Stacjonarne |
Poziom kształcenia | Drugiego stopnia |
Profil studiów | ogólnoakademicki |
Języki wykładowe | polski |
Minimalna liczba studentów | 20 |
Limit miejsc | 30 |
Czas trwania | 4 semestry (2 lata) |
Adres komisji rekrutacyjnej | rekrutacja@ignatianum.edu.pl |
Godziny otwarcia sekretariatu | https://ignatianum.edu.pl/kontakt-cos |
Adres WWW | http://www.ignatianum.edu.pl/rekrutacja |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
Informacje o kierunku
- Studia są prowadzone w Instytucie Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa na Wydziale Filozoficznym
- Program studiów
- Zajęcia prowadzone od poniedziałku do piątku (część zajęć prowadzimy w trybie hybrydowym, część - online, a część - stacjonarnie, w siedzibie uczelni)
- Opłata rekrutacyjna wynosi 85 zł
- Czesne: studia bezpłatne
Przydatne informacje
Opis kierunku
Studia na kierunku kulturoznawstwo to doskonały wybór dla osób, które pragną pogłębić swoją wiedzę o kulturze i sztuce, zdobyć zaawansowane kompetencje analityczne, badawcze oraz praktyczne. To kierunek także dla tych, którzy chcą poznać dziedzictwo kulturowe różnych regionów świata oraz działać w środowisku wielokulturowym, w organizacjach międzynarodowych zajmujących się kulturą i turystyką. Dołącz do nas i zostań częścią dynamicznego zespołu akademickiego, który inspiruje do twórczego myślenia i kreowania przyszłości kultury!
Dlaczego warto?
- Nowoczesne spojrzenie na kulturę – program obejmuje analizę najnowszych zjawisk kulturowych oraz współczesnych transformacji, umożliwiając dogłębne zrozumienie procesów kształtujących współczesny świat
- Interdyscyplinarne podejście – studia łączą perspektywy różnych dziedzin, takich jak filozofia, estetyka, historia, religia, media i sztuka, co pozwala na szerokie spojrzenie na kulturę i jej oddziaływanie na społeczeństwo
- Nowoczesne zaplecze technologiczne w postaci profesjonalnie wyposażonego studia radiowego i telewizyjnego
- Akademickie radio Stacja 4 – otwarte na twoją wizję i pomysły
- Kameralne warunki studiowania
- Rozwój kompetencji badawczych – studenci zdobywają wiedzę metodologiczną przygotowującą ich do samodzielnej pracy naukowej
- Przygotowanie do pracy w sektorze kultury – absolwenci są gotowi do podjęcia pracy w instytucjach kulturalnych, organizacjach pozarządowych, mediach, branży kreatywnej oraz zarządzania projektami kulturalnymi.
Twoja pasja, Twoja wiedza, Twoja przyszłość – studiuj kulturoznawstwo!
Podstawa ubiegania się o przyjęcie na kierunek
Prawo do ubiegania się o przyjęcie na kierunek, mają osoby, które ukończyły studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie lub studia równorzędne w kraju lub za granicą i posiadają dokument uprawniający do kontynuacji kształcenia na studiach wyższych, tj: dyplom ukończenia ww. studiów (tytuł zawodowy licencjata lub magistra albo równorzędny), albo inny dokument ukończenia uczelni za granicą uprawniający do podjęcia studiów drugiego stopnia w państwie, w którym został wydany, uznany za równorzędny z odpowiednim polskim dyplomem ukończenia studiów co najmniej pierwszego stopnia, zgodnie z przepisami w sprawie nostryfikacji dyplomów ukończenia studiów wyższych uzyskanych za granicą, chyba że został zwolniony na podstawie tych przepisów z postępowania nostryfikacyjnego, albo uznany, na podstawie umowy międzynarodowej, za równorzędny z odpowiednim polskim dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia lub za uprawniający do podjęcia studiów drugiego stopnia w Rzeczypospolitej Polskiej.
Zakres kształcenia
Rekrutacja na studia w UIK odbywa się na kierunek. Wyboru zakresu dokonuje się w trakcie trwania studiów, w określonych przez Instytut terminach i zasadach.
Zakresy kształcenia:
Sztuka: design, dyskurs i zarządzanie |
Turystyka i komunikacja międzykulturowa: dyskurs i zarządzanie |
Wybór zakresu kształcenia
Wybór zakresu kształcenia na Wydziale Filozoficznym
Sylwetka absolwenta
Absolwent zakresu kształcenia: Sztuka: design, dyskurs i zarządzanie
Czego się nauczysz?
Na obu ścieżkach uzyskasz interdyscyplinarną, szeroką wiedzę o kulturze – od jej filozoficznych i aksjologicznych podstaw, przez dziedzictwo kulturowe, aż po współczesne związki kultury z mediami. Oprócz tego:
- poznasz aktualne dyskursy świata sztuki i designu,
- poszerzysz wiedzę dotyczącą współczesnych praktyk projektowych, poznasz strategie zrównoważonych innowacji w kreowaniu materiałów i produktów bazujących na globalnych, kulturowych i społeczno-środowiskowych kontekstach,
- nauczysz się, jak dbać o dziedzictwo kulturowe i jakie metody stosuje się w ochronie dzieł sztuki, zabytków i obiektów kultury,
- poszerzysz wiedzę o rewitalizacji, poznasz strategie przywracania do użyteczności miejsc i obiektów architektonicznych,
- poznasz innowacyjne sposoby digitalizacji, archiwizacji dzieł sztuki i projektów, a także promocji twórczości artystycznej i projektów wzornictwa w sieci,
- nauczysz się zarządzania strategicznego w instytucjach artystycznych, dowiesz się, jak tworzyć wystawy, zarządzać kolekcjami dzieł sztuki oraz organizować wydarzenia kulturalne, zarówno w tradycyjnych galeriach, jak i w przestrzeniach nowo medialnych,
- poznasz świat kolekcjonerstwa, mechanizmy wyceny dzieł sztuki i rzemiosła oraz strategie inwestowania w sztukę i wzornictwo,
- poznasz sposoby angażowania społeczności w projekty artystyczne i wzornicze, a także pozyskasz wiedzę o możliwościach współpracy z biznesem i przemysłem,
- rozwiniesz umiejętność analizy i interpretacji dzieł sztuki oraz designu, a także przygotowywania profesjonalnych recenzji przeznaczonych do różnorodnych form przekazu,
- zdobędziesz praktyczne umiejętności związane z tradycyjnymi i nowoczesnymi technikami artystycznymi i projektowymi.
Gdzie możesz pracować?
- jako specjalista z zakresu kultury artystycznej (obejmującej różnorodne aspekty sztuki i designu), w instytucjach zajmujących się problematyką ochrony oraz udostępniania dziedzictwa artystycznego, a także tendencjami na rynku sztuki i designu. Potencjalne miejsca pracy po ukończeniu tej ścieżki to m.in.: muzea i galerie sztuki, instytucje kulturalne i artystyczne, a także różnorakie ośrodki i firmy wymagające umiejętności współpracy ze społecznościami zajmującymi się sztuką, projektowaniem oraz działaniami kreatywnymi,
- jako animator, kreator oraz koordynator widowisk artystycznych i projektów z zakresu sztuk wizualnych, w ośrodkach wymagających umiejętności wspierania twórczej aktywności w zakresie sztuki i projektowania,
- w przemysłach kreatywnych, instytucjach kultury, organizacjach artystycznych i projektach związanych z cyfrową promocją sztuki i dziedzictwa kulturowego, a także w jednostkach mających swoją reprezentację w cyfrowym świecie,
- w zespołach zajmujących się digitalizacją zasobów kultury i tworzeniem wirtualnych archiwów, muzeów czy wystaw multimedialnych,
- w mediach internetowych: wydawnictwach, agencjach reklamowych, stowarzyszeniach społeczno-kulturalnych, działach promocji firm,
- w redakcjach i innego typu działach zajmujących się promocją i krytyką twórczości artystycznej i designu – w tym m.in. jednostkach przygotowujących recenzje wydarzeń kulturalnych i artystycznych, omawiających trendy i dyskursy w teorii i praktyce artystycznej oraz projektowej,
- będziesz przygotowany do podjęcia własnej działalności gospodarczej w zakresie animacji i doradztwa z obszaru sztuki oraz na rozwijanie rynkowej działalności galeryjnej i antykwarycznej,
- inne przykładowe miejsca pracy to m.in.: agencje artystyczne, instytucje organizujące imprezy masowe, instytucje kultury administracji publicznej, firmy, zakłady i instytucje zajmujące się formami przemysłowymi i designem.
Absolwent zakresu kształcenia: Turystyka i komunikacja międzykulturowa: dyskurs i zarządzanie
Czego się nauczysz?
Na obu ścieżkach uzyskasz interdyscyplinarną, szeroką wiedzę o kulturze – od jej filozoficznych i aksjologicznych podstaw, przez dziedzictwo kulturowe, aż po współczesne związki kultury z mediami. Oprócz tego:
- poznasz mechanizmy funkcjonowania światowego rynku turystycznego, strategie marketingowe oraz zasady zarządzania usługami turystycznymi,
- zdobędziesz wiedzę i praktyczne umiejętności z zakresu komunikacji międzykulturowej, zasad etykiety oraz prowadzenia negocjacji w różnych kontekstach kulturowych,
- zgłębisz atrakcyjność turystyczną różnych kontynentów,
- poznasz cyfrowe narzędzia rezerwacji, wirtualne zwiedzanie oraz sposoby promocji destynacji turystycznych w mediach społecznościowych,
- zrozumiesz, jak funkcjonują najważniejsze instytucje muzealne i wystawiennicze, poznając ich historię, kolekcje i wpływ na turystykę kulturową,
- zdobędziesz wiedzę o różnorodnych systemach wierzeń, które kształtowały cywilizacje,
- odkryjesz tradycje kulinarne na świecie, które wprowadzą Cię w fascynujący świat regionalnych smaków i technik kulinarnych, stanowiących nieodłączny element tożsamości kulturowej,
- poznasz stroje, teatr i muzykę charakterystyczną dla różnych kręgów kulturowych.
Gdzie możesz pracować?
- w przedsiębiorstwach i firmach turystycznych zajmujących się obsługą międzynarodowego ruchu turystycznego,
- w jednostkach administracji rządowej i samorządowej odpowiedzialnych za rozwój turystyki,
- w centrach pielgrzymkowych,
- w centrach informacji turystycznej,
- w stowarzyszeniach łączności z Polonią,
- w firmach jako organizator/koordynator ds. organizacji i zarządzania imprezami turystycznymi
- w firmach jako organizator/koordynator ds. organizacji i zarządzania imprezami o charakterze międzykulturowym
- w organizacjach specjalizujących się w zakresie komunikacji międzykulturowej (przy organizacji warsztatów, szkoleń)
- w firmach i instytucjach branży turystycznej a także instytucjach życia w firmach i instytucjach branży turystycznej a także instytucjach życia gospodarczego, kulturalnego i społeczno-politycznego.
Zasady kwalifikacji
Kryterium kwalifikacyjnym na studia drugiego stopnia jest tzw. konkurs-ranking uwzględniający:
- ocenę uzyskaną na dyplomie ukończenia studiów pierwszego stopnia lub na dyplomie ukończenia studiów magisterskich - do 5 punktów;
- średnią ważona ocen z całości studiów obowiązującą w uczelni, której dyplom jest brany pod uwagę w konkursie-rankingu – do 5 punktów.
Punkty rankingowe są obliczane według poniższego wzoru:
Punkty rankingowe= Ocena na dyplomie +Średnia ważona ocen z całości studiów*
Szczegółowe warunki rekrutacji dostępne tutaj.
* W uzasadnionych przypadkach, gdy kandydat nie może przedstawić zaświadczenia ze średnią ważoną ocen otrzymuje za średnią 0 pkt rankingowych, ale jest dopuszczony do postępowania kwalifikacyjnego.