II stopień 2025/2026

zmień rekrutację anuluj wybór

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

Kulturoznawstwo

Szczegóły
Kod KUL-SM
Jednostka organizacyjna Instytut Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa
Kierunek studiów Kulturoznawstwo
Forma studiów Stacjonarne
Poziom kształcenia Drugiego stopnia
Profil studiów ogólnoakademicki
Języki wykładowe polski
Minimalna liczba studentów 20
Limit miejsc 30
Czas trwania 4 semestry (2 lata)
Adres komisji rekrutacyjnej rekrutacja@ignatianum.edu.pl
Godziny otwarcia sekretariatu https://ignatianum.edu.pl/kontakt-cos
Adres WWW http://www.ignatianum.edu.pl/rekrutacja
Wymagany dokument
  • Wykształcenie wyższe
  Zadaj pytanie
Obecnie nie trwają zapisy.

Nadchodzące tury w tej rekrutacji:
  • Tura 1 (16.06.2025 00:00 – 14.07.2025 23:59)

Informacje o kierunku

  • Studia są prowadzone w Instytucie Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa na Wydziale Filozoficznym
  • Program studiów
  • Zajęcia prowadzone od poniedziałku do piątku (część zajęć prowadzimy w trybie hybrydowym, część - online, a część - stacjonarnie, w siedzibie uczelni) 
  • Opłata rekrutacyjna wynosi 85 zł
  • Czesne: studia bezpłatne

Przydatne informacje

Opis kierunku

Studia na kierunku kulturoznawstwo to doskonały wybór dla osób, które pragną pogłębić swoją wiedzę o kulturze i sztuce, zdobyć zaawansowane kompetencje analityczne, badawcze oraz praktyczne. To kierunek także dla tych, którzy chcą poznać dziedzictwo kulturowe różnych regionów świata oraz działać w środowisku wielokulturowym, w organizacjach międzynarodowych zajmujących się kulturą i turystyką. Dołącz do nas i zostań częścią dynamicznego zespołu akademickiego, który inspiruje do twórczego myślenia i kreowania przyszłości kultury!

Dlaczego warto?

  • Nowoczesne spojrzenie na kulturę – program obejmuje analizę najnowszych zjawisk kulturowych oraz współczesnych transformacji, umożliwiając dogłębne zrozumienie procesów kształtujących współczesny świat
  • Interdyscyplinarne podejście – studia łączą perspektywy różnych dziedzin, takich jak filozofia, estetyka, historia, religia, media i sztuka, co pozwala na szerokie spojrzenie na kulturę i jej oddziaływanie na społeczeństwo
  • Nowoczesne zaplecze technologiczne w postaci profesjonalnie wyposażonego studia radiowego i telewizyjnego
  • Akademickie radio Stacja 4 – otwarte na twoją wizję i pomysły
  • Kameralne warunki studiowania
  • Rozwój kompetencji badawczych – studenci zdobywają wiedzę metodologiczną przygotowującą ich do samodzielnej pracy naukowej
  • Przygotowanie do pracy w sektorze kultury – absolwenci są gotowi do podjęcia pracy w instytucjach kulturalnych, organizacjach pozarządowych, mediach, branży kreatywnej oraz zarządzania projektami kulturalnymi.

    Twoja pasja, Twoja wiedza, Twoja przyszłość  – studiuj kulturoznawstwo!
     

Podstawa ubiegania się o przyjęcie na kierunek

Prawo do ubiegania się o przyjęcie na kierunek, mają osoby, które ukończyły studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie lub studia równorzędne w kraju lub za granicą i posiadają dokument uprawniający do kontynuacji kształcenia na studiach wyższych, tj: dyplom ukończenia ww. studiów (tytuł zawodowy licencjata lub magistra albo równorzędny), albo inny dokument ukończenia uczelni za granicą uprawniający do podjęcia studiów drugiego stopnia w państwie, w którym został wydany, uznany za równorzędny z odpowiednim polskim dyplomem ukończenia studiów co najmniej pierwszego stopnia, zgodnie z przepisami w sprawie nostryfikacji dyplomów ukończenia studiów wyższych uzyskanych za granicą, chyba że został zwolniony na podstawie tych przepisów z postępowania nostryfikacyjnego, albo uznany, na podstawie umowy międzynarodowej, za równorzędny z odpowiednim polskim dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia lub za uprawniający do podjęcia studiów drugiego stopnia w Rzeczypospolitej Polskiej.

Zakres kształcenia

Rekrutacja na studia w UIK odbywa się na kierunek. Wyboru zakresu dokonuje się w trakcie trwania studiów, w określonych przez Instytut terminach i zasadach. 

Zakresy kształcenia:

Sztuka: design, dyskurs i zarządzanie
Turystyka i komunikacja międzykulturowa: dyskurs i zarządzanie
 

Wybór zakresu kształcenia

Wybór zakresu kształcenia na Wydziale Filozoficznym

Sylwetka absolwenta

Absolwent zakresu kształcenia: Sztuka: design, dyskurs i zarządzanie 

Czego się nauczysz?

Na obu ścieżkach uzyskasz interdyscyplinarną, szeroką wiedzę o kulturze – od jej filozoficznych i aksjologicznych podstaw, przez dziedzictwo kulturowe, aż po współczesne związki kultury z mediami. Oprócz tego:

  • poznasz aktualne dyskursy świata sztuki i designu,
  • poszerzysz wiedzę dotyczącą współczesnych praktyk projektowych, poznasz strategie zrównoważonych innowacji w kreowaniu materiałów i produktów bazujących na globalnych, kulturowych i społeczno-środowiskowych kontekstach,
  • nauczysz się, jak dbać o dziedzictwo kulturowe i jakie metody stosuje się w ochronie dzieł sztuki, zabytków i obiektów kultury,
  • poszerzysz wiedzę o rewitalizacji, poznasz strategie przywracania do użyteczności miejsc i obiektów architektonicznych,
  • poznasz innowacyjne sposoby digitalizacji, archiwizacji dzieł sztuki i projektów, a także promocji twórczości artystycznej i projektów wzornictwa w sieci,
  • nauczysz się zarządzania strategicznego w instytucjach artystycznych, dowiesz się, jak tworzyć wystawy, zarządzać kolekcjami dzieł sztuki oraz organizować wydarzenia kulturalne, zarówno w tradycyjnych galeriach, jak i w przestrzeniach nowo medialnych,
  • poznasz świat kolekcjonerstwa, mechanizmy wyceny dzieł sztuki i rzemiosła oraz strategie inwestowania w sztukę i wzornictwo,
  • poznasz sposoby angażowania społeczności w projekty artystyczne i wzornicze, a także pozyskasz wiedzę o możliwościach współpracy z biznesem i przemysłem,
  • rozwiniesz umiejętność analizy i interpretacji dzieł sztuki oraz designu, a także przygotowywania profesjonalnych recenzji przeznaczonych do różnorodnych form przekazu,
  • zdobędziesz praktyczne umiejętności związane z tradycyjnymi i nowoczesnymi technikami artystycznymi i projektowymi.

Gdzie możesz pracować?

  • jako specjalista z zakresu kultury artystycznej (obejmującej różnorodne aspekty sztuki i designu), w instytucjach zajmujących się problematyką ochrony oraz udostępniania dziedzictwa artystycznego, a także tendencjami na rynku sztuki i designu. Potencjalne miejsca pracy po ukończeniu tej ścieżki to m.in.: muzea i galerie sztuki, instytucje kulturalne i artystyczne, a także różnorakie ośrodki i firmy wymagające umiejętności współpracy ze społecznościami zajmującymi się sztuką, projektowaniem oraz działaniami kreatywnymi,
  • jako animator, kreator oraz koordynator widowisk artystycznych i projektów z zakresu sztuk wizualnych, w ośrodkach wymagających umiejętności wspierania twórczej aktywności w zakresie sztuki i projektowania,
  • w przemysłach kreatywnych, instytucjach kultury, organizacjach artystycznych i projektach związanych z cyfrową promocją sztuki i dziedzictwa kulturowego, a także w jednostkach mających swoją reprezentację w cyfrowym świecie,
  • w zespołach zajmujących się digitalizacją zasobów kultury i tworzeniem wirtualnych archiwów, muzeów czy wystaw multimedialnych,
  • w mediach internetowych: wydawnictwach, agencjach reklamowych, stowarzyszeniach społeczno-kulturalnych, działach promocji firm,
  • w redakcjach i innego typu działach zajmujących się promocją i krytyką twórczości artystycznej i designu – w tym m.in. jednostkach przygotowujących recenzje wydarzeń kulturalnych i artystycznych, omawiających trendy i dyskursy w teorii i praktyce artystycznej oraz projektowej,
  • będziesz przygotowany do podjęcia własnej działalności gospodarczej w zakresie animacji i doradztwa z obszaru sztuki oraz na rozwijanie rynkowej działalności galeryjnej i antykwarycznej,
  • inne przykładowe miejsca pracy to m.in.: agencje artystyczne, instytucje organizujące imprezy masowe, instytucje kultury administracji publicznej, firmy, zakłady i instytucje zajmujące się formami przemysłowymi i designem.
Absolwent zakresu kształcenia: Turystyka i komunikacja międzykulturowa: dyskurs i zarządzanie

Czego się nauczysz?

Na obu ścieżkach uzyskasz interdyscyplinarną, szeroką wiedzę o kulturze – od jej filozoficznych i aksjologicznych podstaw, przez dziedzictwo kulturowe, aż po współczesne związki kultury z mediami. Oprócz tego:

  • poznasz mechanizmy funkcjonowania światowego rynku turystycznego, strategie marketingowe oraz zasady zarządzania usługami turystycznymi,
  • zdobędziesz wiedzę i praktyczne umiejętności z zakresu komunikacji międzykulturowej, zasad etykiety oraz prowadzenia negocjacji w różnych kontekstach kulturowych,
  • zgłębisz atrakcyjność turystyczną różnych kontynentów,
  • poznasz cyfrowe narzędzia rezerwacji, wirtualne zwiedzanie oraz sposoby promocji destynacji turystycznych w mediach społecznościowych,
  • zrozumiesz, jak funkcjonują najważniejsze instytucje muzealne i wystawiennicze, poznając ich historię, kolekcje i wpływ na turystykę kulturową,
  • zdobędziesz wiedzę o różnorodnych systemach wierzeń, które kształtowały cywilizacje,
  • odkryjesz tradycje kulinarne na świecie, które wprowadzą Cię w fascynujący świat regionalnych smaków i technik kulinarnych,  stanowiących nieodłączny element tożsamości kulturowej,
  • poznasz stroje, teatr i muzykę charakterystyczną dla różnych kręgów kulturowych.

Gdzie możesz pracować?

  • w przedsiębiorstwach i firmach turystycznych zajmujących się obsługą międzynarodowego ruchu turystycznego,
  • w jednostkach administracji rządowej i samorządowej odpowiedzialnych za rozwój turystyki,
  • w centrach pielgrzymkowych,
  • w centrach informacji turystycznej,
  • w stowarzyszeniach łączności z Polonią,
  • w firmach jako organizator/koordynator  ds. organizacji i zarządzania imprezami turystycznymi
  • w firmach jako organizator/koordynator  ds. organizacji i zarządzania imprezami o charakterze międzykulturowym
  • w organizacjach specjalizujących się w zakresie komunikacji międzykulturowej (przy organizacji warsztatów, szkoleń)
  • w firmach i instytucjach branży turystycznej a także instytucjach życia w firmach i instytucjach branży turystycznej a także instytucjach życia gospodarczego, kulturalnego i społeczno-politycznego. 

Zasady kwalifikacji

Kryterium kwalifikacyjnym na studia drugiego stopnia jest tzw. konkurs-ranking uwzględniający: 

  • ocenę uzyskaną na dyplomie ukończenia studiów pierwszego stopnia lub na dyplomie ukończenia studiów magisterskich - do 5 punktów;
  • średnią ważona ocen z całości studiów obowiązującą w uczelni, której dyplom jest brany pod uwagę w konkursie-rankingu – do 5 punktów.

Punkty rankingowe są obliczane według poniższego wzoru:

 Punkty rankingowe= Ocena na dyplomie +Średnia ważona ocen z całości studiów*

Szczegółowe warunki rekrutacji dostępne tutaj.

* W uzasadnionych przypadkach, gdy kandydat nie może przedstawić zaświadczenia ze średnią ważoną ocen otrzymuje za średnią 0 pkt rankingowych, ale jest dopuszczony do postępowania kwalifikacyjnego.