Kod | FKM-PD |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Instytut Filozofii |
Kierunek studiów | Filozofia i krytyczne myślenie |
Forma studiów | Niestacjonarne |
Poziom kształcenia | Podyplomowe |
Języki wykładowe | polski |
Minimalna liczba studentów | 20 |
Limit miejsc | 40 |
Czas trwania | 2 semestry/3 semestry - w przypadku nauczycieli |
Adres komisji rekrutacyjnej | rekrutacja@ignatianum.edu.pl |
Adres WWW | https://www.ignatianum.edu.pl/rekrutacja |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
- Tura 1 (15.07.2024 00:00 – 27.09.2024 13:59)
Informacje o kierunku
- Studia prowadzone są w Instytucie Filozofii
- Program studiów
- Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 210 godzin kontaktowych (300 godzin plus 90 godzin praktyk w przypadku wersji trzysemestralnej)
- Termin zajęć: wybrane terminy: wybrane soboty stacjonarnie, część zajęć odbywa się zdalnie
- Czesne: więcej informacji o opłatach tutaj
- Termin rozpoczęcia zajęć: marzec 2025 r.
Rekrutacja na ten kierunek rozpocznie się w semestrze zimowym.
Przydatne informacje
Opis kierunku
Celem studiów jest kształcenie nauczycieli oraz wszystkich tych, którzy dla osobistego rozwoju chcieliby rozwinąć swoje kompetencje z zakresu krytycznego myślenia oraz zgłębić najważniejsze problemy filozofii.
Studia są adresowane do wszystkich osób zainteresowanych filozofią i rozwojem kompetencji 4K, w szczególności doskonaleniem krytycznego myślenia. Warunkiem przyjęcia na studia jest ukończenie studiów pierwszego stopnia lub studiów magisterskich jednolitych na dowolnym kierunku.
Dla wszystkich słuchaczy studia trwają dwa semestry (27 ECTS, 210 godzin kontaktowych).
Słuchacze, którzy są aktywnymi nauczycielami i chcą zdobyć uprawnienia do nauczania filozofii w szkole, mogą wybrać moduł nauczycielski, który obejmuje trzeci semestr studiów (12 ECTS, 90 godzin metodyk nauczania filozofii, 90 godzin praktyk zawodowych w szkołach). Dla słuchaczy, którzy są nauczycielami, studia podyplomowe mają charakter kwalifikacyjny, umożliwiający zdobycie uprawnień do nauczania przedmiotu filozofia w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
Wszyscy absolwenci (nauczyciele oraz inne osoby) otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wraz z informacją o zdobytych kwalifikacjach. Ocena na dyplomie jest średnią ważoną poszczególnych ocen uzyskanych w trakcie studiów oraz oceny z egzaminu końcowego.
Warunki rekrutacji
Osoby, które mają ukończone co najmniej studia I stopnia. W przypadku wersji dla nauczycieli osoba powinna posiadać uprawnienia do nauczania w szkołach przynajmniej jednego przedmiotu.
Sylwetka absolwenta
Absolwent sprawnie posługuje się warsztatem krytycznego myślenia – kluczową kompetencją XXI wieku. Potrafi poprawnie argumentować oraz rozpoznaje błędne struktury argumentacji. Przedstawia swoje stanowisko – w mowie i w piśmie – w sposób klarowny, zgodnie z zasadami kultury logicznej i etyki dyskusji. Zna narzędzia retoryki i potrafi je stosować we współczesnej przestrzeni publicznej (m.in. w Internecie, w mediach społecznościowych). Rozpoznaje nierzetelne i nieetyczne chwyty erystyczne oraz unika ich stosowania. Jest świadomy tego, na czym polega rzetelne zdobywanie wiedzy i jak poprawnie korzystać z wyników nauk szczegółowych. Zna ograniczenia ludzkiego poznania i nauki.
Absolwent jest świadomy podstawowych psychologicznych i socjologicznych uwarunkowań myślenia oraz potrafi minimalizować ich wpływ. Zna zasady dobrej komunikacji i potrafi skutecznie się komunikować. Jest świadomy uwarunkowań przepływu informacji w Internecie (np. bańki informacyjne, wykorzystywanie sztucznej inteligencji) oraz szczególnie istotnych dzisiaj form manipulacji i dezinformacji (np. fake newsy).
Absolwent zna najważniejsze problemy z zakresu podstawowych dyscyplin filozoficznych (metafizyki, epistemologii, etyki, antropologii, filozofii religii, filozofii kultury, filozofii umysłu) i rozumie ich ponadczasowy, uniwersalny i egzystencjalny charakter. Rozważając zagadnienia filozoficzne, potrafi stosować zasady krytycznego myślenia i kultury logicznej. Sprawnie, klarownie i poprawnie argumentuje na rzecz własnego stanowiska. Rozumie wpływ założeń filozoficznych na spory światopoglądowe, społeczne i etyczne obecne we współczesnym dyskursie publicznym. Potrafi brać udział w toczących się debatach, uzasadniając swoje stanowisko w sposób zgodny z zasadami kultury logicznej.
Dodatkowo absolwent modułu dla nauczycieli posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne potrzebne do nauczania filozofii w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Posiada głęboką znajomość metodyki nauczania filozofii i kluczowych aspektów pracy dydaktycznej (takich jak projektowanie i realizacja programów nauczania, dobór efektywnych środków dydaktycznych, pomiar i ocena wyników nauczania filozofii). Dysponuje merytoryczną wiedzą potrzebną do tego, by pracować z uczniami przygotowującymi się do olimpiady przedmiotowej z filozofii. Posiada udoskonalone umiejętności potrzebne do wprowadzania wątków filozoficznych podczas nauczania przedmiotów realizowanych w szkole (np. języka polskiego, zwłaszcza w zakresie wymaganym do matury rozszerzonej).
Absolwent włącza nabytą podczas studiów wiedzę i umiejętności w swoją pracę dydaktyczno-wychowawczą. Potrafi doskonalić kompetencje uczniów dotyczące poprawnego i sprawnego argumentowania, kształtować ich kulturę logiczną, zwłaszcza w zakresie etycznego wymiaru prowadzenia sporów. Absolwent posiada udoskonalony warsztat potrzebny do tego, by aktywizować uczniów w kierunku wyrażania i uzasadniania swojego stanowiska. Umiejętności te potrafi wykorzystywać podczas zajęć dydaktycznych nie tylko z zakresu filozofii, ale również innych przedmiotów. Absolwent ma dobrze opanowaną metodykę pracy warsztatowej w formie dyskusji i debat, które potrafi prowadzić w sposób merytoryczny, z zachowaniem zasad kultury logicznej, z poszanowaniem godności i autonomii uczniów.
Możliwości zatrudnienia absolwenta (przykład instytucji zatrudniających).
Studia wspierają rozwój kompetencji krytycznych, komunikacyjnych, analitycznych i kooperatywnych (kompetencje 4K) przydatnych w wielu zawodach oraz na różnych etapach ścieżki zawodowej, a także w elastycznym kształtowaniu własnej kariery zawodowej oraz w pełnieniu wielu ról społecznych. Nabyte kompetencje pozwalają podnieść poziom efektywności realizacji obowiązków w zawodach takich, jak dziennikarz, polityk samorządowy, pracownik sektora NGO, szkoleniowiec, pracownik PR, coach, doradca, rzecznik, mediator, negocjator, koordynator projektów.
Absolwent posiada kompetencje miękkie potrzebne do zaangażowania się w pracę na rzecz społeczności lokalnej i globalnej, w różnego rodzaju organizacjach i instytucjach (jako np. twórca wizji i strategii, koordynator działań). Absolwent może również wykorzystywać w pracy zawodowej nabytą wiedzę z zakresu filozofii, przykładowo, prowadząc warsztaty filozoficzne, pisząc artykuły prasowe i felietony, organizując spotkania i kluby dyskusyjne w placówka kultury.
Absolwent modułu dla nauczycieli może zostać zatrudniony jako nauczyciel filozofii w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, prowadząc lekcje z tego przedmiotu, a także godziny wychowawcze, zajęcia rozwojowe, koła zainteresowań i kursy przygotowawcze do konkursów.