Kod | PED-SD |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Szkoła Doktorska UIK |
Dziedzina/dyscyplina naukowa | Pedagogika |
Forma studiów | Stacjonarne |
Poziom kształcenia | Szkoła Doktorska |
Języki wykładowe | polski |
Limit miejsc | 2 |
Czas trwania | 8 semestrów (4 lata) |
Adres komisji rekrutacyjnej | rekrutacja@ignatianum.edu.pl |
Adres WWW | https://www.ignatianum.edu.pl/rekrutacja |
Wymagany dokument |
Informacje o kierunku
- Studia są prowadzone w Szkole Doktorskiej Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie
- Program studiów
- Opłata rekrutacyjna - 150 zł
- Czesne: studia bezpłatne
- Tryb odbywnia zajęć: Zajęcia odbywają się w układzie tygodniowym jak i w formie zblokowanej (zwłaszcza w przypadku wykładowców spoza UIK)
Przydatne informacje
- rekrutacja krok po kroku
- terminarz rekrutacji
- wymagane dokumenty
- warunki rekrutacji
- strona Szkoły Doktorskiej
Szczegółowy opis i cel kształcenia dla dyscypliny pedagogika
Głównym celem kształcenia w Szkole Doktorskiej, w ramach dyscypliny pedagogika jest wyposażenie doktorantów w wiedzę na temat społecznych, ideologicznych, religijnych i kulturowych uwarunkowań rozwoju społecznego oraz poznanie możliwości ich wykorzystania w naukach o wychowaniu. Doktorant będzie podejmował współpracę z reprezentantami innych dyscyplin naukowych dzięki temu nabędzie umiejętności interdyscyplinarnego podejścia do zagadnień będących przedmiotem badań pedagogicznych i edukacyjnych. Modułowe kształcenie odbywa się w ramach przedmiotów obligatoryjnych i fakultatywnych dla zapewnienia maksymalnie zindywidualizowanej drogi rozwoju naukowego młodych uczonych. W ramach kształcenia obowiązkowego będzie realizowane poznanie światowego dorobku, obejmującego bazę teoretyczną oraz zagadnienia ogólne i wybrane kwestie szczegółowe właściwe dla dyscypliny naukowej oraz przedmiotu badań własnych, głównych trendów rozwojowych pedagogiki, jej subdyscyplin i nauk współpracujących w zakresie obszaru prowadzonych eksploracji. Kolejnymi zajęciami obligatoryjnymi jest przygotowanie dydaktyczne doktoranta do wykonywania zawodu nauczyciela akademickiego. Modułem obowiązkowym jest również nabywanie wiedzy i umiejętności prowadzenia działalności badawczej lub badawczo-rozwojowej. W toku kształcenia doktoranta będzie również zaproponowany moduł kształcenia dotyczący projektowania badań, aplikowania o granty zewnętrzne. Szerokie kontakty międzynarodowe kadry UIK tworzą możliwości wymiany myśli naukowej i współpracy z różnymi ośrodkami naukowymi. Umożliwia to zdobywania umiejętności związanych z prezentacją badań naukowych i obecnością w międzynarodowym obiegu nauki, wraz z rozwijaniem kompetencji w posługiwaniu się językami obcymi.
Sylwetka absolwenta, uzyskane kwalifikacje w ramach dyscypliny pedagogika
Absolwent Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie - Ścieżki Kształcenia w zakresie pedagogiki, jest samodzielny naukowo i przygotowany do pracy badawczej w zakresie rozwiązywania problemów pedagogicznych. Ma wiedzę na temat głównych nurtów oraz tendencji rozwojowych w naukach o edukacji. Zna dorobek światowy obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe właściwe dla pedagogiki (opieki, wychowania i edukacji). To pozwala mu na uzyskanie świadomości paradygmatycznej w zakresach metodologicznych i teorii służących do rozwiązywania problemów pedagogicznych. W toku edukacji w Szkole Doktorskiej uzyskuje również kompetencje w zakresie dydaktyki akademickiej i popularyzacji wiedzy. Posiada także niezbędne kompetencje społeczne umożliwiające prowadzenie pracy naukowej indywidualnej i zespołowej.
Gdzie kandydaci mogą zasięgnąć informacji na temat pozyskania promotora spośród pracowników UIK
Informacja o ewentualnych promotorach dla kandydatów do Szkoły Doktorskiej została zamieszczona na stronie internetowej Szkoły Doktorskiej. W przypadku szczegółowch pytań kandydaci proszeni są o kontakt mailowy z Kierownikiem Rady Ścieżki Kształcenia dyscypliny pedagogika Panią dr. hab. Marią Urlińską, prof. UIK maria.urlinska@ignatianum.edu.pl
Podstawa ubiegania się o przyjęcie do Szkoły Doktorskiej
Do Szkoły Doktorskiej może zostać przyjęta osoba, która nie jest doktorantem w innej szkole doktorskiej i posiada tytuł zawodowy magistra, magistra inżyniera albo równorzędny określony w §30 i §31 określony w Rozporządzeniu w sprawie studiów (Dz. U. z 2021 r. poz. 661 t.j.).
W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych najwyższą jakością osiągnięć naukowych, do Szkoły Doktorskiej może zostać przyjęty absolwent studiów pierwszego stopnia lub student, który ukończył trzeci rok jednolitych studiów magisterskich oraz nie jest doktorantem w innej szkole doktorskiej.
Zasady kwalifikacji
1. Do postępowania kwaliikacyjnego (konkursu) zostaną dopuszczeni jedynie kandydaci, którzy dokonali opłaty rekrutacyjnej oraz złożyli komplet dokumentów do siedziby Działu Spraw Studenckich, w wyznaczonym termninie.
2. W postępowaniu kwalifikacyjnym (konkursie) do Szkoły Doktorskiej, uwzględnia się następujące elementy:
a. osiągnięcia naukowe kandydata i jego aktywność naukową,
b. zainteresowania naukowe i plany badawcze kandydata,
c. wyniki rozmowy kwalifikacyjnej z kandydatem.
3. Rozmowa kwalifikacyjna dotyczy:
a. zainteresowań naukowych kandydata, jego dotychczasowych osiągnięć naukowych związanych z zakresem planowanych badań naukowych,
b. przemyśleń dotyczących przyszłych badań naukowych planowanych przez kandydata i oczekiwanych ich wyników, celów tych badań oraz ich uzasadnień,
c. metodologii planowanych badań naukowych przez kandydata,
d. orientacji kandydata w literaturze naukowej dotyczącej tematyki i przedmiotu planowanej rozprawy doktorskiej.
4. Poszczególne elementy oceny kandydata znajdują się w Zasadach rekrutacji do Szkoły Doktorskiej w UIK.
5. Maksymalnie kandydat może uzyskać 105 punktów.
6. Beneficjenci programu ”Diamentowy Grant”, o którym mowa w art. 181 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1669 ze zmian.), realizowanego do 31 grudnia 2019 r., otrzymują w postępowaniu kwalifikacyjnym maksymalną liczbę punktów przewidzianą za ocenę dotychczasowych osiągnięć naukowych kandydata i jego aktywności naukowej.